Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

Alle artikelen

IFO-subsidie gaat 1 november open

Op zoek naar een manier om wereldburgerschap en internationalisering bij jullie op school te financieren? Met de IFO-subsidie kun je (een deel van) jullie kosten dekken. Deze subsidie is vanaf 1 november weer aan te vragen voor kalenderjaar 2024. Over de IFO-subsidie Het doel van de subsidie Internationalisering Funderend Onderwijs is om scholen te motiveren […]

De formule van Globi’s Wereldfestival

Wil je in een dag of een paar dagen met leerlingen (VO) of studenten (MBO) het onderwerp cultuur exploreren, dan is ons Wereldfestival een uitkomst. Maar wat houdt Globi’s wereldfestival in? In dit artikel leggen we uit wat bij onze wereldfestivals centraal staat, uit wat voor verschillende lessen we het programma opbouwen, hoe we differentiëren […]

Globi heeft het NRTO-keurmerk ontvangen

Eind augustus ontvingen we als Globi het NRTO-keurmerk. Het NRTO-keurmerk is een onafhankelijke erkenning voor kwaliteit en professionaliteit in de private opleidingenmarkt. Het NRTO-keurmerk wordt afgegeven door de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO), de brancheorganisatie voor trainen en opleiden. Een onafhankelijke, externe certificerende instelling heeft tijdens een audit vastgesteld dat we voldoen aan […]

Praktijkvoorbeeld: Brede aanpak Internationalisering op het Gomarus College

Op steeds meer scholen wordt internationalisering meer en meer onderdeel gemaakt van het curriculum. Met het uitwerken van een heldere visie, stroomlijnen van activiteiten en koppelen van leerdoelen tillen scholen internationaliseringsprogramma’s naar een hoger niveau. Als Globi ondersteunen we scholen door dit proces te begeleiden en ondertussen kritische vragen te stellen en advies te geven. […]

Bijdragen aan betere kansen voor nieuwkomers

De toestroom van vluchtelingen naar Nederland blijft groeien. Voor 2023 is de voorspelling dat 76.000 personen naar Nederland komen. Bij Globi rees de vraag: wat kunnen wij, op basis van onze expertise op het gebied van intercultureel onderwijs, betekenen voor de ook steeds groter wordende groep kinderen die naar Nederland komt? Deze vraag vormde de […]

Inspiratiedag 2023 – Over diverse klassen, multiculturele educatie, docentvaardigheden en structureel beleid

De rijkheid aan culturen die we anno 2023 in onze samenleving hebben brengt uitdagingen met zich mee. Welke spanningen ervaren we hiervan in het onderwijs en hoe kunnen we daarmee omgaan? Wat hebben we nodig om onze educatie multicultureler te maken en hoe kunnen we wereldburgerschap vormgeven? Deze vragen onderzochten we tijdens de Globi inspiratiedag […]

Persoonlijk ontwikkelbudget voor interculturele professionalisering

Interesse in een training van Globi om je op intercultureel vlak te professionaliseren? Maak dan gebruik van je persoonlijke ontwikkelingsbudget om je training te financieren. In dit blog vind je meer informatie over afspraken die gemaakt zijn over het persoonlijk ontwikkelbudget binnen het PO, VO, MBO en HO.  Primair onderwijs Werk je in het primair […]

Leerlingen die in zichzelf geloven klimmen harder

Over kansenongelijkheid, eigenwaarde en Collective Teacher Efficacy Twee dagen voor de onderwijsavond van Nivoz met Ilias El Hadioui, stadssocioloog, onderwijsdenker, onderzoeker én docent, stelden we met ons Globi-team onszelf de vraag: wanneer is inclusiviteit ‘compleet’ en kan het dat wel zijn? Waar het ons zeer duidelijk is dat we ondersteunen in het inclusiever maken van […]

Een adviestraject Internationalisering en Wereldburgerschap: wat staat je te wachten?

Wil je met collega’s aan de slag om internationalisering en (wereld)burgerschap op jullie school vorm te geven? En ben je benieuwd hoe een adviestraject van Globi jullie zou kunnen ondersteunen? In dit artikel interviewt Globi-adviseur Minke Co Ebbing, projectleider burgerschap en docent en sectieleider geschiedenis, mens en maatschappij aan SG Newton in Hoorn. Met zijn […]

“Na 25 jaar ontdekte ik dat je je anderszijn ook kunt omarmen”

Samir El Hadaoui liep op zijn 24e vast, krabbelde op en leerde wat hij écht belangrijk vindt in het leven. Op onze inspiratiedag op 6 april geeft hij een sessie over spanningsvelden rondom de thema’s inclusie en diversiteit: thema’s die ten grondslag lagen aan de uitdagingen die hij zelf moest overkomen. Welke ervaringen hebben Samir […]

“We praten op Wereldfestivals ook over hoe moeilijk het soms is om samen te leven”

“Een gesprek over hoe belangrijk we het allemaal vinden dat we lief tegen elkaar zijn, vind ik niet zo interessant. Tijdens Wereldfestivals heb ik het met leerlingen juist ook over wat samenleven met elkaar ingewikkeld maakt.” Aan het woord is Luca Merlijn, één van onze Wereldfestivalcoördinatoren. We praten met Luca over hoe zij als coördinator […]

“Docenten hebben elke dag te maken met diversiteit, maar krijgen hier geen onderwijs over.”

Hoe kunnen scholen op institutioneel niveau werken aan multiculturele educatie? En waarom is dat belangrijk? We vragen het Ceren Abacioglu, onderzoeker, gedragswetenschapper en trainer op het gebied van institutionele diversiteit. Zij geeft op onze inspiratiedag op 6 april een workshop over hoe je van je school een inclusieve werk- en leerplek maakt. Maak in dit […]

1 2 3 4 6