Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

“Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken.”

Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]

Lees dit artikel
4 x over het belang van multiperspectiviteit voor burgerschap

We staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]

Lees dit artikel

Alle artikelen

Podcast tip: inclusiviteit en de Gezonde School

Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten…

Wolfert Tweetalig vertelt: “De kracht van het Wereldfestival? De interactiviteit.”

In oktober 2021 organiseerden we voor 16 klassen van Wolfert Tweetalig in Rotterdam een wereldfestival. Waar lag de behoefte van de school? En wat waren…

Internationalisering zichtbaar maken? Tips van het Frieslandcollege

We spreken Melvin en Amanda van het Friesland College over Globi-Trotter, ons educatieve bordspel voor het oefenen van interculturele vaardigheden. Melvin is docent en houdt…

Globi’s checklist voor wereldburgers

We praten volop over wereldburgerschap. En het begrip hebben we laatst in deze blog beschreven. Maar wanneer ben je nu een wereldburger? Dat is natuurlijk…

Wereldburgerschap: wat betekent dat nu eigenlijk?

Om leerlingen bewust te laten worden van hun eigen plek in de wereld zijn veel docenten bezig wereldburgerschap vorm te geven. Maar wat betekent dit…

Interview met Wereldwijzer-trainer Margriet

Misschien ben je al bekend met onze Wereldwijzer: het instrument dat je als school kunt inzetten om je visie op internationalisering te vormen of scherp…

Uitgelicht: nieuwe projectlijn KUNST van SinoTalent

Ken je SinoTalent al, ons netwerk van Nederlandse en Chinese scholen? We hebben het in 2020 opgericht, het jaar waarin reizen tussen China en Nederland…

Navigeren door het land der internationalisering

Met het organiseren van een internationaliseringsactiviteit wil je leerlingen stimuleren hun interculturele competenties te versterken. Maar hoe zorg je er nu voor dat leerlingen ook…

IFO-subsidie voor internationalisering: dit kun je ermee doen

Heb je al gehoord van de IFO-subsidie? Dit is een onderwijssubsidie die wordt uitgegeven ter bevordering van internationalisering. IFO staat voor Internationalisering Funderend Onderwijs. In…

Internationalisering, wereldburgerschap en de Sustainable Development Goals

Wie denkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) denkt al gauw aan het bestrijden van klimaatverandering. Wist je dat dit echter maar één van de 17…

doorlopende leerlijn
Je doorlopende leerlijn internationalisering staat. Wat nu?

Je hebt de afgelopen tijd, zelfstandig of met ondersteuning van Globi, een doorlopende leerlijn internationalisering ontwikkeld. Hiermee heeft je school of afdeling nu een fundament…

Keti Koti: zo besteed je er aandacht aan in de les

Op 1 juli is het weer Keti Koti. Is jouw school hard bezig om wereldburgerschap verder te verankeren in het curriculum? Dan is dit de…

1 5 6 7 8