Wolfert Tweetalig vertelt: “De kracht van het Wereldfestival? De interactiviteit.”

In oktober 2021 organiseerden we voor 16 klassen van Wolfert Tweetalig in Rotterdam een wereldfestival. Waar lag de behoefte van de school? En wat waren de ervaringen van leerlingen en docenten met het programma? We spreken Onno de Weerd, teamleider van leerjaar 3 en 4.

Terug naar oktober 2021. Je belde Globi met een spoedvraag …

Onno: “We hadden een plan, we kozen ervoor om toch te gaan reizen tijdens de pandemie. In één week wilden we alle reizen van klas 3 tot en met 6 die het jaar daarvoor niet doorgingen inhalen, zodat alle leerlingen tegelijkertijd op reis zouden zijn. Uiteraard op een veilige manier, dus volgens de richtlijnen en inclusief testen op locatie en dergelijke. Maar om twee redenen hadden we binnen een paar weken een ander plan nodig. Er waren leerlingen die om uiteenlopende redenen niet konden voldoen aan de coronamaatregelen die ter plaatse golden. Omdat we het belangrijk vinden alle leerlingen een internationale context te bieden, wilden we voor die groep een waardevol alternatief organiseren op onze school. Daarnaast bleek in aanloop naar de reisweek dat de ene na de andere reis toch niet door kon gaan. Er was zelfs een reis die we op een vrijdag moesten annuleren vanwege een negatief reisadvies, terwijl we op maandag zouden vertrekken.”

“We hadden binnen een paar weken een ander plan nodig vanwege uitvallende reizen en leerlingen die niet meer mee gingen. Fantastisch hoe Globi binnen korte tijd een programma voor ons heeft opgetuigd.”

Er viel dus een gat dat je wilde opvullen. Hoe ging dat?

Onno: “Wolfert Tweetalig is één van de eerste tweetalige scholen die in Nederland zijn opgericht: het internationale zit dus in het karakter van onze school. Leerlingen met een open vizier naar de wereld laten kijken is een belangrijk onderdeel op onze school, dus wilden we een goede invulling geven aan het gat dat ontstond. Maar daar hadden we maar een paar weken de tijd voor. Ik was erg blij met de fantastische manier waarop Globi binnen korte tijd een programma had opgetuigd dat bij ons paste. Het was voor ons belangrijk dat er in de week veel ruimte was voor het sociale aspect: het was het begin van het schooljaar en dan is het belangrijk dat leerlingen elkaar ook kunnen leren kennen. Het unieke aan de week was dat dit sociale aspect nu in die week gecombineerd werd met het internationale aspect dat we belangrijk vinden.”

Wat was het meest waardevolle voor jullie aan het programma?

Onno: “Onze docenten en leerlingen waren het meest enthousiast over de interactieve onderdelen van het programma. Het Globi-Trotterspel bijvoorbeeld, maar ook het onderdeel waarbij de leerlingen digitaal op reis gingen en in streetview moesten bepalen waar ter wereld ze waren, de ‘digidropping’.”

We zitten nog steeds in de pandemie. Hoe geven jullie komend jaar invulling aan internationalisering?

Onno: “Waar we eerst mee aan de slag willen is de samenhang tussen onze internationaliseringsactiviteiten en de integratie daarvan in ons programma. Dat gaan we doen met jullie begeleiding. En we willen ook beter voor het voetlicht brengen wat er staat, zowel binnen als buiten de school. Het kan goed zijn dat we weer een wereldfestival inzetten als er reizen uitvallen. Maar het wereldfestival is één dag en dus geen volledige vervanging. Dan willen we het festival dus inbedden in een breder programma. De behoefte om onze activiteiten meer in lijn te brengen bestond al langer, maar onze positieve ervaringen met het Wereldfestival hebben ervoor gezorgd dat we nu in Globi ook een partner hebben gevonden voor het breder versterken van internationalisering op onze school.”

Meer weten over het Wereldfestival? Lees hier meer.

Benieuwd wat ons adviestraject inhoud? Ontdek het programma hier.