Implementatietraject
Wereldburgerschap

Met Globi’s implementatietraject wereldburgerschap en internationalisering breng je op een gestructureerde en effectieve manier jullie doorlopende leerlijn de praktijk in.

Wereldburgerschap: van doorlopende leerlijn naar praktijk

Jullie zijn al heel ver met wereldburgerschap op school: de visie staat en jullie leerdoelen en/of centrale thema’s zijn helder uitgewerkt. Maar hoe vertaal je dit naar het klaslokaal? In ons implementatietraject ga je de doorlopende leerlijn wereldburgerschap vertalen naar de ‘werkvloer’. Het implementatietraject kent de vaste structuur van PLG’s: professionele leergemeenschappen. Het werken in een professionele leergemeenschap, waarvan de effectiviteit uit onderzoek is gebleken, geeft structuur, draait om het creëren van concrete producten en zorgt voor een duurzame aanpak waarin je blijft ontwikkelen.

Structuur van het implementatietraject

We beginnen ieder traject met een startbijeenkomst waarin we terugblikken op wat er al staat. Wanneer jullie het adviestraject bij ons hebben gevolgd reflecteren we op de resultaten van dit traject. Daarna is er in de startbijeenkomst aandacht voor de gemeenschap: wat is ieders motivatie, hoe willen we samenwerken en welke randvoorwaarden stellen we op? Aan het einde van deze bijeenkomst maken we een keuze in producten en thema’s: welke aandachtspunten hebben prioriteit en welke acties gaan we daarvoor ondernemen?

Na de startbijeenkomst werken we de volgende sessies binnen de vaste structuur van Professionele Leergemeenschappen ofwel PLG. Iedere sessie doorloopt dezelfde fasen:

Standup: vertellen waar je mee bezig bent geweest

Uitstippelen: verkennen van het onderwerp en verder oppakken van dat wat als het meest interessant uit de verkenning naar voren komt

Maken: werken aan een concreet product

Retro: het evalueren van resultaten, proces en samenwerking

Begeleiding en expertise Globi

In een succesvol traject komt de groep idealiter 6 tot 9 keer bij elkaar. Vanuit Globi begeleiden we, inclusief de startbijeenkomst, minimaal vier van deze bijeenkomsten. Als experts op het gebied van wereldburgerschapstellen onze adviseurs jullie in staat om de wettelijke opdracht burgerschap creatief en doelgericht vorm te geven op jullie school. Zo worden de begeleide bijeenkomsten voorzien van passende werkvormen en methodieken die aansluiten bij jullie onderwijs. Globi’s experts hebben ruime ervaring en kunnen de voorbeelden en ervaringen van meer dan 50 scholen in Nederland gebruiken om altijd een passend antwoord te vinden op jullie specifieke vraagstuk rondom (wereld)burgerschap.

Resultaat van het implementatietraject

Na het implementatietraject leeft wereldburgerschap op jullie school zoals jullie dat als doel stelden aan het begin van het traject. En hebben jullie eigen ontwikkelde materialen en activiteiten die passen bij jullie aanpak. Vaak uitgevoerde activiteiten zijn bijvoorbeeld portfolio’s, projectweken en studiedagen. Ook hebben jullie, door het samenwerken in professionele gemeenschappen, een duurzame aanpak ontwikkeld om blijvend te werken aan wereldburgerschap. Een aanpak die je ook kunt inzetten voor andere thema’s die voor jullie school belangrijk zijn. 

Over dit implementatie-
traject

Een gestructureerde, bewezen aanpak om jullie doorlopende leerlijn wereldburgerschap in de praktijk te brengen.

Geschikt voor

PO- en VO-scholen

Kosten

Vanaf € 8.600,- (exclusief BTW).

Looptijd

Tussen de 9 maanden tot één schooljaar

Brochure PDF aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vragen of maatwerk wensen?

Plan een afspraak in met Noa voor een vrijblijvende intake. We kijken samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.

Interessante kennisartikelen

3 voorbeelden om cultuur en wereldburgerschap te integreren in je projectweek

Voor veel scholen zijn de Sustainable Development Goals een bron van inspiratie voor een projectweek. En terecht! Maar is het je al opgevallen dat cultuur geen prominente plek heeft binnen de SDG’s? Een wereldburger zonder interculturele kennis en vaardigheden lijkt toch iets te missen. Dus, hoe kun je cultuur een plek geven binnen jouw projectweek? […]

7 x wereldburgerschap zichtbaar maken in de school

Wordt dat wat jullie doen aan wereldburgerschap gezien door het team, leerlingen ouders? Om draagvlak voor wereldburgerschap te krijgen en te houden, is het ook belangrijk om te werken aan de zichtbaarheid van wereldburgerschap en de interculturele vaardigheden die daarbij horen. In dit blog geven Globi’s adviseurs Eliza en Minke zeven concrete en eenvoudige tips […]

7 redenen waarom Globi-Trotter niet kan ontbreken in je aanpak op wereldburgerschap

Ken jij Globi-Trotter al? Het educatieve bordspel waarmee leerlingen werken aan hun interculturele vaardigheden? In dit blog noemen we zeven redenen waarom dit spel, en…

Burgerschap op school: 5 gespreksstarters

De wet burgerschapsonderwijs van augustus 2021 voor basis- en middelbare scholen geeft weinig kaders over hoe je als school burgerschap daadwerkelijk inricht, maar maakt wel duidelijk dat je als school burgerschap moet ‘voorleven’. Wat dat betekent? Dat een school een leerlingenraad heeft bijvoorbeeld, en dat de school een plek is waar naar leerlingen wordt geluisterd. […]

Bekijk alle artikelen