3 voorbeelden om cultuur en wereldburgerschap te integreren in je projectweek

Voor veel scholen zijn de Sustainable Development Goals een bron van inspiratie voor een projectweek. En terecht! Maar is het je al opgevallen dat cultuur geen prominente plek heeft binnen de SDG’s? Een wereldburger zonder interculturele kennis en vaardigheden lijkt toch iets te missen. Dus, hoe kun je cultuur een plek geven binnen jouw projectweek? Dat lees je in dit blog, dat ook als je niet werkt met de SDG’s heel nuttig is voor het verwerken van het thema cultuur in je onderwijs! 

Werken met de SDG’s – inhoudelijk en handig

Scholen die werken met de Sustainable Development Goals zijn daar vaak erg enthousiast over: de methode bevat veel belangrijke, grote thema’s waarop je met meerdere vakken kunt aansluiten. Denk aan het thema gender equality, waar je bijvoorbeeld met geschiedenis en maatschappijleer op kunt aanhaken. Of het thema climate action, waar secties als aardrijkskunde en natuur-scheikunde zonder moeite veel van hun eindtermen in kwijt kunnen. Betekenisvolle thema’s dus, waar je meerdere kanten mee uit kunt en die zich ook perfect lenen voor een vakoverstijgende projectweek. 

Maar.. hoe zit dat met cultuur?

Misschien heb je zelf al eens opgemerkt dat binnen de SDG’s weinig focus op cultuur ligt. En dat terwijl een open houding naar culturele verschillen en andersdenkenden door veel scholen als een primair kenmerk van een wereldburger wordt benoemd. Natuurlijk kun je een culturele inslag toevoegen aan bepaalde onderwerpen binnen de SDG’s, maar het kan goed zijn dat dat voor jouw gevoel nog altijd niet de lading dekt. Zeker binnen een projectweek waarin je juist cultuur en wereldburgerschap een eigen plek wilt geven. 

Met deze activiteiten breng je cultuur en wereldburgerschap binnen

Hoe je de elementen cultuur en wereldburgerschap juist die eigen plek kunt geven? Daar hebben we wel een paar ideeën voor, of je nu wel of niet werkt met de SDG’s.

1. Kook, hap & snap 

Een projectweek is, naast inhoudelijk, ook altijd een beetje een feestje. En bij een feestje hoort eten, toch? Neem in jullie projectweek een activiteit op die koken met verschillende culturen als basis heeft. Print, om te beginnen, een dertigtal recepten afkomstig uit verschillende landen uit. En laat de leerlingen raden uit welke landen en culturen de recepten komen. Ga na deze introductie over op de opdracht: het kiezen en koken van een recept uit een andere cultuur dan die van de leerling zelf. De leerlingen leren zo vast nieuwe ingrediënten kennen! Of moeten voor hun inkopen een bezoekje brengen aan een toko. Wil je er nog een schepje bovenop doen? Vraag dan de leerlingen om van het recept een fusion gerecht te maken door er een vleugje van een andere cultuur, bijvoorbeeld de Nederlandse, aan toe te voegen. Plan in de projectweek een culturele picknick om samen de gemaakte versnaperingen te eten. Als dat niet smullen wordt! 

Tip: Nog iets extra’s toevoegen aan het thema eten en cultuur? Kijk dan eens naar wat fragmenten van Chef’s Table. Daar benoemen de chefs vaak hoe hun culturele achtergrond hen geïnspireerd heeft om een bepaald gerecht te maken. Zo is culturele identiteit terug te vinden tot op het bord. 

2. Wereldbrieven schrijven

Of je het nu via een eTwinning programma doet, of via netwerken als SinoTalent en/of Eumind, of geheel op eigen kracht: een brievenuitwisseling met een school ergens anders ter wereld is waardevol. En binnen een projectweek een perfecte mogelijkheid om aandacht te schenken aan het ontdekken van andere culturele achtergronden. Het meest belangrijke wat je hiervoor nodig hebt, naast pen, papier en een scanner, is een partnerschool ergens anders ter wereld die in dezelfde week tijd heeft voor dit project. Heb je deze gevonden? Dan kun je beginnen. Laat leerlingen op dag één van de projectweek een brief schrijven aan een leeftijdsgenootje van de partnerschool. Je partnerschool doet hetzelfde, zodat jullie beiden op dag drie in de projectweek de brieven van de andere school krijgen. Waar die brief over kan gaan? Uit ervaring weten we dat het leuk en leerzaam is wanneer leerlingen een brief schrijven over wat ze zien als ze uit hun slaapkamerraam kijken. Zo leren de leerlingen van elkaar dat de wereld er overal anders uitziet en perspectieven verschillen. Is er sneeuw, ligt er afval, zijn er bergen, is het er druk met mensen? Genoeg stof om het samen met leerlingen over te hebben. Een groot voordeel bij deze activiteit: leerlingen zijn vaak gemotiveerd. Een brief schrijven aan een echt iemand is natuurlijk ook veel leuker dan een brief schrijven aan ‘Antoine’ in je Franse werkboek. 

Tip: Wil je een stapje verder gaan? Laat je leerlingen dan, in het kader van Art en Design, een tekening maken op basis van de brief die ze hebben gekregen. Oftewel: ze maken een afbeelding van wat hun leeftijdsgenoot vertelt over zijn of haar uitzicht. Vraag de partnerschool of de leerlingen daar hetzelfde doen en wissel de afbeeldingen uit. Leerlingen zien zo ook wat hun leeftijdsgenoot uit hun tekst heeft gehaald. Je hoort de leerlingen al roepen: “Moet je zien wat ‘die van mij’ heeft gemaakt! 

3. Wereldfestival

Een brievenuitwisseling of culturele picknick: het is zeker niet moeilijk te organiseren, maar je moet er wel wat voor doen. Dat is bij onze derde tip anders. Om een wereldfestival te organiseren bij jullie op school hoef je niet zelf aan de slag. Als Globi organiseren we zo’n festival graag voor je. Wat dat dan is, een wereldfestival? Een projectdag (of meerdere dagen) waarin leerlingen onderzoeken wat cultuur eigenlijk is, leren over begrippen als diversiteit en inclusie en ontdekkingen doen als het gaat over stereotypen en vooroordelen. Denk bij de opzet aan een carrousel met lessen die bol staan van kennis, interactiviteit en het oefenen met interculturele vaardigheden. En aan leuke, actieve workshops zoals Bollywood Dans en Kung Fu.

Meer weten over het Wereldfestival? Bekijk onze brochure hier.