Studiedag
Boost voor Burgerschap

Een studiedag die het vuur voor burgerschap binnen jullie team aanwakkert, docenten en vakken aan elkaar verbindt en het draagvlak voor het werken aan burgerschapsthema’s vergroot. De opzet van deze dag gaat uit van een groepsgrootte van 100 medewerkers.

  • Waardevolle inzichten en inspiratie uit de praktijk en leer hoe je elkaar versterkt.
  • Vergroot de relevantie voor leerlingen.
  • Vergroot het draagvlak voor burgerschap binnen het team.
  • Versterking van teamenergie dooor op een eigen manier invulling te geven aan burgerschapseducatie.
Op maat

Burgerschap en betekenisvol leren

Waarom is het belangrijk om een taal te kunnen spreken? Wat is het nut van wiskundige formules? Waarom zou je willen weten hoe de wereld in elkaar steekt? Tijdens de studiedag ‘Boost voor Burgerschap’ leggen docenten verbindingen tussen hun eigen vakgebied en burgerschap: wat maakt hun vak relevant voor leerlingen? En hoe kunnen docenten met collega’s dezelfde thema’s (denk bijvoorbeeld aan duurzaamheid, gelijkheid en cultuur) vanuit verschillende vakken aanvliegen, zodat de leerling begrijpt wat diegene leert en waarom dat belangrijk is?

Ontwikkeling en opzet van de dag

Deze studiedag is anders dan een ‘standaard’ studiedag, we vinden het van belang jullie te betrekken bij de ontwikkeling. De reden: we ontwerpen een dag die precies aansluit op jullie behoeftes en daardoor blijvende impact heeft. Is de inventarisatie van jullie behoeftes, gedachten en ideeën rond? Dan is de rest van de organisatie natuurlijk aan ons. De studiedag ‘Boost je Burgerschap’ omvat: 

  • Een voorbereidende intake: wat wordt het overkoepelende doel van jullie studiedag?
  • Een werkgroepbijeenkomst om de voor jullie belangrijke burgerschapsthema’s in kaart te brengen
  • Een leerlingenbijeenkomst voor het vergaren van input: wat vinden zij belangrijk om te leren? 
  • Een geheel verzorgd studiedagprogramma (09:00-15:30), uitgaande van 100 personeelsleden
  • Ondersteunende materialen en een eindverslag

Inhoud van de studiedag

Het dagprogramma van de studiedag ‘Boost voor Burgerschap’ bestaat altijd uit:

  • Een plenaire opening van een motivational speaker 
  • Kort informatiemoment over de wet burgerschap en de kerndoelen van het SLO
  • Twee workshoprondes gericht op inspiratie rondom één of meerdere thema’s
  • Een workshopronde gericht op verdieping rondom één of meerdere thema’s
  • Een plenaire afsluiting waarin we de bevinden verzamelen en delen

Het resultaat na de studiedag

Na afloop van de studiedag hebben docenten waardevolle inzichten opgedaan over wat zij al aan burgerschap doen en hoe zij dit aan elkaar kunnen verbinden. Ook hebben ze nieuwe inspiratie opgedaan over hoe zij in hun vak uiting kunnen geven aan burgerschapsdoelen en -thema’s en de relevantie voor het vak voor leerlingen kunnen verhogen. De studiedag ‘Boost voor Burgerschap’ draagt bij aan het draagvlak voor burgerschap en versterkt de energie in jullie team om hier op eigen wijze invulling aan te geven.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over de studiedag

Een unieke studiedag over burgerschap die precies bij jullie school en aanpak past.

Geschikt voor

VO- scholen

Locatie

Op school (maatwerk)

Duur & Tijd
  • 1 of 2 voorbereidingssessies (werkgroep- en leerlingensessie)
  • 1 studiedag (09:00-15:30)
Kosten

Op aanvraag: maatwerk

Vraag een offerte aan.

Vragen of maatwerk wensen?

Plan een afspraak in met Noa voor een vrijblijvende intake. We kijken samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.

Andere trainingen

Interessante kennisartikelen

Burgerschap op school: 5 gespreksstarters

De wet burgerschapsonderwijs van augustus 2021 voor basis- en middelbare scholen geeft weinig kaders over hoe je als school burgerschap daadwerkelijk inricht, maar maakt wel duidelijk dat je als school burgerschap moet ‘voorleven’. Wat dat betekent? Dat een school een leerlingenraad heeft bijvoorbeeld, en dat de school een plek is waar naar leerlingen wordt geluisterd. […]

Burgerschap: hoe integreer je het in je vak- of mentorles?

“Wij zijn ervan overtuigd dat burgerschap breed moet worden opgevat, dat je het vanuit verschillende disciplines en vakken moet aanvliegen”, aldus Ineke Renkema en Marieke de Jonge van het Roelof van Echten College in Hoogeveen. Maar hoe maak je die brede opvatting van burgerschap concreet? Marieke en Ineke lichten toe hoe ze hieraan hebben gewerkt, […]

Burgerschap: je hebt er de hele school voor nodig

Bij Globi adviseren we scholen burgerschap integraal vorm te geven. Maar wat bedoelen we daar nu eigenlijk mee? Hoe ziet dat er in de praktijk uit en waarom is het belangrijk? We praten erover met Marije Gerritsen, één van onze Globi-adviseurs die met verschillende scholen werkt aan hun eigen burgerschapstraject. . Wat betekent het integraal […]

7 x wereldburgerschap zichtbaar maken in de school

Wordt dat wat jullie doen aan wereldburgerschap gezien door het team, leerlingen ouders? Om draagvlak voor wereldburgerschap te krijgen en te houden, is het ook belangrijk om te werken aan de zichtbaarheid van wereldburgerschap en de interculturele vaardigheden die daarbij horen. In dit blog geven Globi’s adviseurs Eliza en Minke zeven concrete en eenvoudige tips […]

Bekijk alle artikelen