Training
Vakoverstijgend werken aan (wereld)burgerschap
Ontwikkel je eigen aanpak voor multidisciplinaire projecten
Vormgeven aan vakoverstijgend wereldburgerschap
Met een vakoverstijgende aanpak op wereldburgerschap maak je ‘lessen’ in wereldburgerschap interessant en aantrekkelijk en kun je makkelijker aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Een vakoverstijgende aanpak geeft leerlingen een dieper en meer samenhangend inzicht in belangrijke thema’s als culturele diversiteit, globalisering, cultuur en vooroordelen. In deze training onderzoek je wat vakoverstijgend werken voor jullie school inhoudt. Met welke randvoorwaarden willen jullie werken? Welke eisen stel je aan vakoverstijgende projecten? Welke vakken en leerdoelen verwerk je in de projecten? Als de kaders duidelijk zijn, ga je concreet aan de slag. Samen met je collega’s ga je één of meerdere projecten zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch uitwerken.
Dag 1
- Wat is jouw definitie van wereldburgerschap en internationalisering?
- Onderzoeken hoe wereldburgerschap en internationalisering zich tot elkaar verhouden
- Herkennen van de internationaliseringsdoelen en centrale thema’s in jullie internationaliseringsaanpak
- Vaststellen hoe jullie de doelen en thema’s graag terug zien in de vakoverstijgende projecten
- Bepalen welke vakken zich goed lenen om uiting te geven aan deze doelen? En onderzoeken hoe dit nu al gebeurt.
Dag 2
- Kaders scheppen: waar moeten jullie internationaliseringsprojecten aan voldoen?
- Ontwikkelen van een format dat duidelijk maakt wat de eisen voor jullie internationaliseringsprojecten zijn.
- Aan de slag met je project: je kiest een thema, periode en de einddoelen.
Dag 3
- Aan de slag met je project: bepalen van de leerontwikkeling.
- Beantwoorden van de vraag: ‘Wie kan hier op welk moment en op welke manier bij aanhaken?’
- Opstellen van je projectvoorstel en een bijbehorend actieplan om het in praktijk te gaan brengen.
Het resultaat na de training
Na de training heb je een duidelijk kader voor hoe jullie vakoverstijgend onderwijs inrichten. Ook heb je helder voor ogen welke thema’s binnen wereldburgerschap jullie willen behandelen en welke vakken inhoudelijk een bijdrage kunnen leveren aan het gekozen thema. Je kunt deze thema’s en leerdoelen koppelen aan de visie van je school en kent verschillende mogelijkheden om hier binnen projecten uiting aan te gaan geven. Je loopt de training uit met één of meerdere uitwerkingen van vakoverstijgende projecten in het kader van wereldburgerschap.
"*" geeft vereiste velden aan
Over deze training
Een praktische training gericht op het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten over (wereld)burgerschap
Geschikt voor
- Docenten
- Coördinatoren (wereld)burgerschap en internationalisering
Kosten
€ 5250,- per groep en op locatie van de school. Inclusief lesmaterialen, exclusief btw. Vraag een offerte aan.
Duur & tijd
- 3 dagdelen
- 3 uur per dagdeel
Locatie
Aantal deelnemers
Minimaal 5 deelnemers, maximaal 15
Plan een afspraak in
Plan een afspraak in met Noa voor een vrijblijvende intake. We kijken samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.
Interessante kennisartikelen
Globi’s checklist voor wereldburgers
We praten volop over wereldburgerschap. En het begrip hebben we laatst in deze blog beschreven. Maar wanneer ben je nu een wereldburger? Dat is natuurlijk…
Vakspecifieke toepassingen van het Globi-Trotterspel voor interculturele vaardigheden
Vaak spelen klassen Globi-Trotter ter voorbereiding op een uitwisseling of in een internationaliseringsweek. Maar wist je dat Globi-Trotter ook heel geschikt is om in vakspecifieke…
Je doorlopende leerlijn internationalisering staat. Wat nu?
Je hebt de afgelopen tijd, zelfstandig of met ondersteuning van Globi, een doorlopende leerlijn internationalisering ontwikkeld. Hiermee heeft je school of afdeling nu een fundament…
Waarom een adviesbureau onderwijs inschakelen voor internationalisering?
Internationalisering in het onderwijs is de afgelopen jaren flink veranderd. Natuurlijk doordat mobiliteit door corona op zijn gat ligt, en omdat internationalisering het afgelopen jaar…