Inclusiviteit in onderwijs: iedereen in beeld
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelWe werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelEen gesprek waarin mensen elkaar goed begrijpen, is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet wanneer mensen dezelfde taal spreken en in een vergelijkbare culturele context zijn opgegroeid.…
Lees dit artikelWie denkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) denkt al gauw aan het bestrijden van klimaatverandering. Wist je dat dit echter maar één van de 17…
Lees dit artikelZestien was ik toen ik voor het eerst West-Europa verliet. Mijn vader werd vijftig en in plaats van een feest te geven nam hij zijn…
Lees dit artikelBram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]
Lees dit artikelWe staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]
Lees dit artikelGelijkheid is een van de basiswaarden van onze pluriforme, democratische samenleving. En daarmee ook een belangrijk thema binnen burgerschap en burgerschapsonderwijs. Hoe kijken we naar gelijkheid? En is het nu goed of slecht om in hokjes te denken? In dit artikel bespreken we deze vragen onder andere aan de hand van het boek ‘De zeven […]
Kun jij je voorstellen dat iemand het fijn vindt om uitgehuwelijkt te worden door haar ouders? In sommige situaties is het heel erg moeilijk je in te beelden dat iemand een ander perspectief kan hebben dan jij. Multiperspectiviteit kan je helpen om dat andere perspectief te onderzoeken en je in te leven in de ander. […]
Wie het begrip verwondering onderzoekt komt al snel uit bij de filosofie. Dus starten we dit artikel met Socrates, die de koppeling maakt tussen verwondering en vooroordelen. En we vertalen dit ook naar de praktijk, door je vier tips te geven om samen met leerlingen en studenten verwondering te oefenen. Lees je mee? Verwondering en vooroordelen […]
Contact maken buiten je bubbel is niet vanzelfsprekend meer, daar moet je moeite voor doen. In dit artikel geven we je een aantal tips om nieuwe mensen en perspectieven te leren kennen buiten de kringen waar je je al in begeeft. Tips die je ook met leerlingen of studenten kunt oppakken. Waarom je bubbel breken […]
Dat intercultureel nieuwe situaties vaak gepaard gaan met ongemak, is iets dat we allemaal ervaren. Wat doe je bijvoorbeeld als je iemand de hand wil schudden, maar deze begroeting niet wordt beantwoord? En hoe ga je ermee om wanneer iemand heel dicht bij je komt staan terwijl jij liever wat meer afstand houdt? Of wanneer […]
Het ontbreken van verbinding tussen mensen komt vaak doordat we over elkaar oordelen. Er is een simpele oplossing: een nieuwsgierige houding aannemen. Wanneer we nieuwsgierig zijn naar de ander raken we als vanzelf betrokken. Maar hoe kunnen we (terug) in onze nieuwsgierigheid stappen? En wat is nieuwsgierigheid? We praten erover met Jason Fredrick, die gastlessen […]
Op 6 maart maakte SLO de conceptkerndoelen voor burgerschap bekend. De afgelopen tijd heeft SLO, in opdracht van het ministerie, aan de formulering van deze conceptkerndoelen gewerkt in het kader van een breder project: de actualisatie van de kerndoelen voor Nederlands, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Het doel van dit brede project is het actualiseren […]
Denken over vrijheid kan vanuit verschillende perspectieven. In het begin van de maand mei staan we in Nederland stil bij vrijheid in de context van oorlog, bevrijding, onvrij zijn en vrijheid in termen van politiek. Ook vragen we elkaar dan vaak: wat betekent vrijheid voor jou? Die laatste, de persoonlijke beleving van vrijheid en de […]
We staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]
Misschien ken je het gevoel wel: dat je je zo probeert aan te passen aan een ander of een andere cultuur, dat je het gevoel krijgt jezelf kwijt te raken. Een balans vinden tussen het leren kennen van andere culturen en het bewaken van je eigen waarden en grenzen is een belangrijk aandachtspunt in elke […]
Over de leerlijn ‘Heb jij de Smaak te Pakken?” van Esther Boukema waarin voedsel de leidraad is om te leren over wereldburgerschap Voeding als rode draad om te leren over wereldburgerschap: dat is de essentie van de doorlopende leerlijn ‘Heb jij de Smaak te Pakken?’ ontwikkeld door Esther Boukema. Leerlingen uit het primair onderwijs gaan […]
Margriet Dijkstra is naast adviseur en trainer voor Globi ook docent Engels op een middelbare school. En ‘lerende’, aldus Margriet zelf, ‘want thema’s als vooroordelen, stereotypen en discriminatie zijn thema’s waarvan je kennis kunt hebben, maar waarop je pas in de praktijk en na een langere tijd leren grip op kunt krijgen.’ In dit artikel […]