Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

Alle artikelen

E-learning: Interculturele communicatie op het MBO

Misschien wist je al dat je voor trainingen over interculturele vaardigheden in onderwijs bij ons terecht kunt. Maar wist dat we e-learnings voor je kunnen ontwikkelen op dit gebied? En je voor een blended learning traject over cultuur en interculturele communicatie ook bij ons terecht kunt? Om je een indruk te geven van wat we […]

Pantarijn: “Verbinding zoeken, juist als het ingewikkeld wordt”

Het regende geannuleerde uitwisselingen in coronatijd. Toch was het niet alleen covid-19 die ervoor zorgde dat de uitwisseling van Pantarijn uit Wageningen en hun Hongaarse uitwisselingspartner uit Gödöllő op losse schroeven kwam te staan. Toen in 2020 in Hongarije een wet werd voorgesteld waarin het voor leerlingen op school onmogelijk werd gemaakt te praten over […]

7 x wereldburgerschap zichtbaar maken in de school

Wordt dat wat jullie doen aan wereldburgerschap gezien door het team, leerlingen ouders? Om draagvlak voor wereldburgerschap te krijgen en te houden, is het ook belangrijk om te werken aan de zichtbaarheid van wereldburgerschap en de interculturele vaardigheden die daarbij horen. In dit blog geven Globi’s adviseurs Eliza en Minke zeven concrete en eenvoudige tips […]

Rich points van het Globi Team

De zomervakantie is begonnen! Blijf je thuis of ga je op vakantie? Ben je van plan naar een ander land of nieuwe plek te gaan? Dan kan het zijn dat je een rich point gaat ervaren. Je weet wel, zo’n moment waarop je denkt: “Wat gebeurt hier? Dit is vreemd….” Een rich point kan een […]

“Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken.”

Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]

3 voorbeelden om cultuur en wereldburgerschap te integreren in je projectweek

Voor veel scholen zijn de Sustainable Development Goals een bron van inspiratie voor een projectweek. En terecht! Maar is het je al opgevallen dat cultuur geen prominente plek heeft binnen de SDG’s? Een wereldburger zonder interculturele kennis en vaardigheden lijkt toch iets te missen. Dus, hoe kun je cultuur een plek geven binnen jouw projectweek? […]

Wereldfestival: geheel verzorgde dag in teken van wereldburgerschap

Wil je binnen jullie thema- of projectweek aandacht besteden aan wereldburgerschap en internationalisering? Denk dan eens aan het organiseren van een wereldfestival! Globi’s Wereldfestival is een feestelijk lesprogramma waarin wereldburgerschap en cultuur centraal staan. Met een interessante balans tussen inhoud en plezier is het wereldfestival activerend en verdiepend tegelijkertijd. Leerlingen maken een mini reis over […]

Doe mij nog maar zo’n IFO-subsidie

Waarom één keer € 10.000,- aanvragen als het ook twee of drie keer kan? In dit blog spreken we Kevin Slothouwer (coördinator TTO) van het Lorentz Lyceum en Hélène Jaspers (teamleider (tweetalig) vwo) van het Elde College. Deze scholen hebben beiden voor het tweede jaar op een rij de IFO-subsidie aangevraagd om te werken aan […]

Story Circles: methode voor interculturele vaardigheden

Op zoek naar een toegankelijke en tegelijkertijd diepgaande methode om met leerlingen, studenten of collega-docenten te werken aan interculturele competenties? Maak kennis met Story Circles.…

Wat is de kleur van jouw klas?

Aandacht besteden aan diversiteit is belangrijk in een klas waarvan de ouders van leerlingen uit verschillende windstreken komen, want (culturele) achtergrond is een wezenlijk onderdeel…

Interview met Sabrina Alhanachi over cultureel responsief lesgeven: ‘Bewustwording is echt stap één’

Sabrina Alhanachi is afgestudeerd als orthopedagoog, werkzaam als onderwijswetenschapper bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en eigenaar van Alhanachi Training & Advies. Op onze inspiratiedag op…

Zeg docent, hoe zit het met jouw open blik?

Je kunt geen inclusieve school zijn zonder dat je werkt aan de open blik van leerlingen. En je kunt niet inclusief lesgeven als je als…