Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

Alle artikelen

Wereldfestival: geheel verzorgde dag in teken van wereldburgerschap

Wil je binnen jullie thema- of projectweek aandacht besteden aan wereldburgerschap en internationalisering? Denk dan eens aan het organiseren van een wereldfestival! Globi’s Wereldfestival is een feestelijk lesprogramma waarin wereldburgerschap en cultuur centraal staan. Met een interessante balans tussen inhoud en plezier is het wereldfestival activerend en verdiepend tegelijkertijd. Leerlingen maken een mini reis over […]

Doe mij nog maar zo’n IFO-subsidie

Waarom één keer € 10.000,- aanvragen als het ook twee of drie keer kan? In dit blog spreken we Kevin Slothouwer (coördinator TTO) van het Lorentz Lyceum en Hélène Jaspers (teamleider (tweetalig) vwo) van het Elde College. Deze scholen hebben beiden voor het tweede jaar op een rij de IFO-subsidie aangevraagd om te werken aan […]

Story Circles: methode voor interculturele vaardigheden

Op zoek naar een toegankelijke en tegelijkertijd diepgaande methode om met leerlingen, studenten of collega-docenten te werken aan interculturele competenties? Maak kennis met Story Circles.…

Wat is de kleur van jouw klas?

Aandacht besteden aan diversiteit is belangrijk in een klas waarvan de ouders van leerlingen uit verschillende windstreken komen, want (culturele) achtergrond is een wezenlijk onderdeel…

Interview met Sabrina Alhanachi over cultureel responsief lesgeven: ‘Bewustwording is echt stap één’

Sabrina Alhanachi is afgestudeerd als orthopedagoog, werkzaam als onderwijswetenschapper bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en eigenaar van Alhanachi Training & Advies. Op onze inspiratiedag op…

Zeg docent, hoe zit het met jouw open blik?

Je kunt geen inclusieve school zijn zonder dat je werkt aan de open blik van leerlingen. En je kunt niet inclusief lesgeven als je als…

Vakspecifieke toepassingen van het Globi-Trotterspel voor interculturele vaardigheden

Vaak spelen klassen Globi-Trotter ter voorbereiding op een uitwisseling of in een internationaliseringsweek. Maar wist je dat Globi-Trotter ook heel geschikt is om in vakspecifieke…

Hoe je meer uit Globi-Trotter haalt met een train-de-trainer

Globi-Trotter is een bordspel dat je eenvoudig in kunt zetten in de klas om interculturele vaardigheden te stimuleren. Maar wil je de potentie van het…

7 redenen waarom Globi-Trotter niet kan ontbreken in je aanpak op wereldburgerschap

Ken jij Globi-Trotter al? Het educatieve bordspel waarmee leerlingen werken aan hun interculturele vaardigheden? In dit blog noemen we zeven redenen waarom dit spel, en…

Hoe creëer je draagvlak voor internationalisering en wereldburgerschap? 13 Tips van onze adviseurs.

Alles wat je doet op school staat of valt bij draagvlak. Draagvlak binnen verschillende groepen: het bestuur, de directie, de schoolleiding, docenten én leerlingen. Ook…

Podcast tip: inclusiviteit en de Gezonde School

Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten…

Wolfert Tweetalig vertelt: “De kracht van het Wereldfestival? De interactiviteit.”

In oktober 2021 organiseerden we voor 16 klassen van Wolfert Tweetalig in Rotterdam een wereldfestival. Waar lag de behoefte van de school? En wat waren…