Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

“Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken.”

Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]

Lees dit artikel
4 x over het belang van multiperspectiviteit voor burgerschap

We staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]

Lees dit artikel

Alle artikelen

Van verschillende inzichten naar verbinding

Interculturele vaardigheden en culturele diversiteit in het onderwijs Culturele diversiteit is dagelijks zichtbaar in het onderwijs: in de klas, op het schoolplein en binnen docententeams. Elke leerling en collega brengt een eigen achtergrond, overtuigingen en ervaringen mee. Dit biedt kansen voor intercultureel leren, maar roept ook vragen op. Door actief het gesprek aan te gaan […]

Een interculturele ontmoeting

Globi startte in 2011 met het organiseren van uitwisselingen met China. Die uitwisselingen vormen het fundament van ons huidige aanbod. Globi directeur Rosanne Severs blikt terug op het bijzondere moment waarop twee culturen elkaar ontmoeten. En het belang daarvan. Een ontmoeting die niet alleen nieuwe perspectieven opent, maar ook diepe indruk maakt.  Pas als je […]

“Kansenongelijkheid mag geen keuzemodule zijn: we moeten het centraal zetten in het onderwijs”

Dit is een verslag van de Nivoz Onderwijsavond van 12 februari met Milio van de Kamp: socioloog en schrijver van het boek ‘Misschien moet je wat lager mikken’.  “Wat betekent het om niet binnen de dominante norm te vallen? Om gemarginaliseerd te zijn? Zelf voelde ik me vaker deel van een collectief in plaats van […]

Manieren om SDG’s toe te passen in je doorlopende leerlijn (wereld)burgerschap

Wanneer we scholen ondersteunen bij de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn burgerschap of wereldburgerschap, komen we ze vaak tegen: de Sustainable Development Goals. Of een school heeft ze al geïntegreerd in het curriculum, of een school wil dat gaan doen in combinatie met het ontwikkelen van de doorlopende leerlijn (wereld)burgerschap. Het werken aan burgerschap gaat […]

(Wereld)burgerschap: werken met leerdoelen en rubrics

Burgerschapsonderwijs op scholen moet samenhangend en doelgericht zijn, zo stelt de wet. Maar hoe bereik je dat? Hoe zorg je dat je aan die eis voldoet? Het werken met leerdoelen burgerschap is daarbij cruciaal: een rubric burgerschap helpt docenten en leerlingen te begrijpen wat er van hen verwacht wordt, en waarop een beoordeling wordt gebaseerd. […]

Wat heeft een leerling/student aan goed burgerschapsonderwijs?

Het moge duidelijk zijn: bij Globi zijn we fan van gesprekskaarten! Gesprekskaarten bieden een toegankelijke manier om met elkaar in gesprek te gaan over belangrijke, maar vaak complexe of diepgaande onderwerpen. Begin dit jaar ontwikkelden we een set over burgerschap.  Burgerschap: de dialoog als doel  Dat de vakken wiskunde en Nederlands belangrijk zijn om te […]

Waarom is burgerschap de verantwoordelijkheid van scholen?

Deze vraag komt regelmatig terug als we met docententeams in gesprek gaan over burgerschap. Natuurlijk kun je antwoorden met: ‘Omdat de wet het verplicht stelt’. Maar hoewel dat een feit is, werkt dat antwoord niet erg bevredigend. Een essay van Tamar de Waal, geschreven in 2019 voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei, biedt […]

De Burgerschapswijzer: een praktische vertaling van de wet op burgerschap

Waar moeten we nu precies aan voldoen? Wat zijn de wettelijke eisen vanuit de overheid en hoe kunnen we die vertalen naar de lespraktijk? Waar beginnen we? Burgerschapsonderwijs: scholen zijn het verplicht te geven, maar zijn vaak zoekende. Om duidelijkheid te scheppen, informatie te geven én te inspireren maakten we de “Burgerschapswijzer: wettekst en voorbeelden.’ […]

Kees Klomp: hoe kun je hoopvol verbinding maken met de wereld?

In de aula van het Utrechts Stedelijk Gymnasium begint Kees Klomp zijn verhaal voor het publiek van de Nivoz Onderwijsavond van 15 januari 2025. Kees is sinds 2023 programmamanager AGENCY! bij Hogeschool Windesheim, waar hij probeert studenten en docenten intrinsiek gemotiveerd te engageren voor maatschappelijke issues. De titel van de avond is: “De plek der […]

Burgerschapsland als gespreksstarter: 4 vragen die aan het denken zetten

Onze kersverse landkaart van Burgerschapsland al gezien? Deze fictieve kaart helpt je om grip te krijgen op burgerschap en burgersschaponderwijs op jullie school. De kaart bevat belangrijke aandachtsgebieden, de meest essentiële termen, de krachtige speelvelden die er zijn én legt betekenisvolle en spitsvondige verbindingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het Meer van Reflectie, de Burgerschapsbergen, […]

Globi onthult: dé landkaart van Burgerschapsland

Burgerschap is een erg ruim begrip. Wat hoort er nu allemaal bij en wat moet je als school weten, kunnen en doen? Wat nu als Burgerschap een land was en je een kaart had met wegen, steden en spoorlijnen die je hielpen om overzicht te krijgen? Wij hebben zo’n kaart voor je! Welkom in Burgerschapsland […]

1 2 3 8