Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

Alle artikelen

NPO-gelden inzetten voor wereldburgerschap: kan dat?

Is jullie NPO-pot leeg of hebben jullie nog een bedrag te besteden? In dit artikel vertellen we je hoe je het NPO-geld kunt inzetten voor activiteiten en professionalisering op het gebied van wereldburgerschap en internationalisering.  NPO-gelden: wat zijn het?  NPO staat voor het Nationaal Programma Onderwijs. Het is het investeringsprogramma om de gevolgen van de […]

“Leerlingen zien in: we zijn niet zo verschillend van elkaar”

“Wat leerlingen van het Wereldfestival leren? Dat kinderen, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld, helemaal niet zoveel verschillen van elkaar’ aldus Kelly Romijn, coördinator Internationalisering op Visser ‘t Hooft Lyceum, locatie Kagerstraat in Leiden. “Maar ook dat een schooldag er aan de andere kant van de wereld wel heel anders […]

Van verschillen naar verbinding: over de culturele kloof

Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]

Stilstaan bij de vraag ‘Wat willen we nu eigenlijk?’

Waarom koos het Sint-Maartenscollege voor het Adviestraject Doorlopende Leerlijn Internationalisering en Wereldburgerschap? En wat heeft het hen opgeleverd? We vragen het Heike Hemelsoet, tweetalig onderwijs (tto)-coördinator en docente Engels op het Sint-Maartenscollege in Voorburg. “Al onze docenten weten nu precies waar we met wat aan werken. Én waarom.” Waarom zijn jullie het adviestraject gaan doen? […]

4 tips voor interculturele kinderboeken

Globi- adviseur Gerrit heeft een zoontje van bijna vier dat opgroeit met twee culturen en twee talen. Gerrit: “Mijn vrouw is Indonesisch en ik ben Nederlands. Hierdoor hebben we een extra focus op het meegeven van respect voor andere culturen en het waarderen van je eigen cultuur. We hebben soms discriminatie of uitspraken op basis […]

Burgerschap versus wereldburgerschap

Bij Globi geloven we dat onze wereld draait om verbinding. Verbinding tussen maatschappijen en culturen, verbinding tussen mensen. Aandacht voor burgerschap en wereldburgerschap in het onderwijs draagt bij aan deze verbinding. Maar wat is nu het verschil tussen burgerschap en wereldburgerschap? Adviseur Minke begeleidt scholen op het gebied van (wereld)burgerschap en vertelt over welke vragen […]

De 5 interculturele dilemma’s van Globi-adviseur Minke

Nieuwsgierigheid, flexibiliteit en kunnen wisselen van perspectief: de ontwikkeling van interculturele competenties heeft Globi-adviseur Minke altijd erg belangrijk gevonden.  “Ik heb in veel landen gestudeerd, gereisd, gewoond en gewerkt. En doordat ik een andere cultuur beter leerde kennen, kon ik met een open blik met de dilemma’s omgaan die ik onderweg tegenkwam.” In dit blog […]

“Leerlingen gelijk behandelen zorgt juist voor ongelijkheid”

De wil van het onderwijs om gelijke kansen te geven is groot, de praktijk is dat we er nog lang niet zijn. Dat laat Orhan Agirdag ons zien tijdens de onderwijsavond op 2 november van het platform hetkind Nivoz. Orhan is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven, universitair docent aan de Universiteit […]

Burgerschap op school: 5 gespreksstarters

De wet burgerschapsonderwijs van augustus 2021 voor basis- en middelbare scholen geeft weinig kaders over hoe je als school burgerschap daadwerkelijk inricht, maar maakt wel duidelijk dat je als school burgerschap moet ‘voorleven’. Wat dat betekent? Dat een school een leerlingenraad heeft bijvoorbeeld, en dat de school een plek is waar naar leerlingen wordt geluisterd. […]

Burgerschap en burgerschapsvorming: waarom, hoe en wat?

De burgerschapsopdracht aan scholen is wettelijk aangescherpt. Burgerschap is, net als taal, rekenen en wiskunde en digitale geletterdheid, in het masterplan opgenomen waarover deze kamerbrief van minister Dennis Wiersma van oktober 2022 gaat. Wat betekent dat voor scholen? Over de aanscherping van de burgerschapsopdracht Wat de aanscherping van de burgerschapsopdracht voor jullie betekent is vooral […]

E-learning: Interculturele communicatie op het MBO

Misschien wist je al dat je voor trainingen over interculturele vaardigheden in onderwijs bij ons terecht kunt. Maar wist dat we e-learnings voor je kunnen ontwikkelen op dit gebied? En je voor een blended learning traject over cultuur en interculturele communicatie ook bij ons terecht kunt? Om je een indruk te geven van wat we […]

Pantarijn: “Verbinding zoeken, juist als het ingewikkeld wordt”

Het regende geannuleerde uitwisselingen in coronatijd. Toch was het niet alleen covid-19 die ervoor zorgde dat de uitwisseling van Pantarijn uit Wageningen en hun Hongaarse uitwisselingspartner uit Gödöllő op losse schroeven kwam te staan. Toen in 2020 in Hongarije een wet werd voorgesteld waarin het voor leerlingen op school onmogelijk werd gemaakt te praten over […]

6 april - Inspiratiedag 'Superdiversiteit'

Onze samenleving is rijk aan veel verschillende culturen. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee. Hoe houden we verbinding met elkaar, over culturele verschillen heen? Op donderdag 6 april organiseren we een inspiratiedag waarin we deze vraag onderzoeken. Schrijf je nu in!