Schrijf je nu in voor de webinar 'Starten met burgerschap' voor vo op donderdag 13 februari

Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

“Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken.”

Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]

Lees dit artikel
4 x over het belang van multiperspectiviteit voor burgerschap

We staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]

Lees dit artikel

Alle artikelen

Wat heeft een leerling/student aan goed burgerschapsonderwijs?

Het moge duidelijk zijn: bij Globi zijn we fan van gesprekskaarten! Gesprekskaarten bieden een toegankelijke manier om met elkaar in gesprek te gaan over belangrijke, maar vaak complexe of diepgaande onderwerpen. Begin dit jaar ontwikkelden we een set over burgerschap.  Burgerschap: de dialoog als doel  Dat de vakken wiskunde en Nederlands belangrijk zijn om te […]

Waarom is burgerschap de verantwoordelijkheid van scholen?

Deze vraag komt regelmatig terug als we met docententeams in gesprek gaan over burgerschap. Natuurlijk kun je antwoorden met: ‘Omdat de wet het verplicht stelt’. Maar hoewel dat een feit is, werkt dat antwoord niet erg bevredigend. Onlangs lazen we een essay van Tamar de Waal, geschreven in 2019 voor het Nationaal Comité 4 en […]

De Burgerschapswijzer: een praktische vertaling van de wet op burgerschap

Waar moeten we nu precies aan voldoen? Wat zijn de wettelijke eisen vanuit de overheid en hoe kunnen we die vertalen naar de lespraktijk? Waar beginnen we? Burgerschapsonderwijs: scholen zijn het verplicht te geven, maar zijn vaak zoekende. Om duidelijkheid te scheppen, informatie te geven én te inspireren maakten we de “Burgerschapswijzer: wettekst en voorbeelden.’ […]

Kees Klomp: hoe kun je hoopvol verbinding maken met de wereld?

In de aula van het Utrechts Stedelijk Gymnasium begint Kees Klomp zijn verhaal voor het publiek van de Nivoz Onderwijsavond van 15 januari 2025. Kees is sinds 2023 programmamanager AGENCY! bij Hogeschool Windesheim, waar hij probeert studenten en docenten intrinsiek gemotiveerd te engageren voor maatschappelijke issues. De titel van de avond is: “De plek der […]

Burgerschapsland als gespreksstarter: 4 vragen die aan het denken zetten

Onze kersverse landkaart van Burgerschapsland al gezien? Deze fictieve kaart helpt je om grip te krijgen op burgerschap en burgersschaponderwijs op jullie school. De kaart bevat belangrijke aandachtsgebieden, de meest essentiële termen, de krachtige speelvelden die er zijn én legt betekenisvolle en spitsvondige verbindingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het Meer van Reflectie, de Burgerschapsbergen, […]

Globi onthult: dé landkaart van Burgerschapsland

Burgerschap is een erg ruim begrip. Wat hoort er nu allemaal bij en wat moet je als school weten, kunnen en doen? Wat nu als Burgerschap een land was en je een kaart had met wegen, steden en spoorlijnen die je hielpen om overzicht te krijgen? Wij hebben zo’n kaart voor je! Welkom in Burgerschapsland […]

Model voor het voeren van schurende gesprekken in de klas: de 6B’s

Hoe praat je met leerlingen en studenten over schurende onderwerpen en thema’s? Hoe geef je op een veilige manier samen duiding aan gebeurtenissen en ontwikkelingen in onze maatschappij? In dit artikel bespreken we het gespreksmodel van de 6B’s die we ook in onze trainingen gebruiken en passen deze toe op de gebeurtenissen in onze maatschappij […]

Burgerschap en ongelijkheid: over, hokjes, vinkjes en labels

Gelijkheid is een van de basiswaarden van onze pluriforme, democratische samenleving. En daarmee ook een belangrijk thema binnen burgerschap en burgerschapsonderwijs. Hoe kijken we naar gelijkheid? En is het nu goed of slecht om in hokjes te denken? In dit artikel bespreken we deze vragen onder andere aan de hand van het boek ‘De zeven […]

Multiperspectiviteit, cultuur en waardeörientatie

Kun jij je voorstellen dat iemand het fijn vindt om uitgehuwelijkt te worden door haar ouders? In sommige situaties is het heel erg moeilijk je in te beelden dat iemand een ander perspectief kan hebben dan jij. Multiperspectiviteit kan je helpen om dat andere perspectief te onderzoeken en je in te leven in de ander. […]

Vooroordelen loslaten en denken vanuit verwondering

Wie het begrip verwondering onderzoekt komt al snel uit bij de filosofie. Dus starten we dit artikel met Socrates, die de koppeling maakt tussen verwondering en vooroordelen. En we vertalen dit ook naar de praktijk, door je vier tips te geven om samen met leerlingen en studenten verwondering te oefenen. Lees je mee?  Verwondering en vooroordelen […]

Multiperspectiviteit: hoe leg je contact buiten je bubbel?

Contact maken buiten je bubbel is niet vanzelfsprekend meer, daar moet je moeite voor doen. In dit artikel geven we je een aantal tips om nieuwe mensen en perspectieven te leren kennen buiten de kringen waar je je al in begeeft. Tips die je ook met leerlingen of studenten kunt oppakken. Waarom je bubbel breken […]

1 2 3 8