Inclusiviteit in onderwijs: iedereen in beeld
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelWe werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelEen gesprek waarin mensen elkaar goed begrijpen, is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet wanneer mensen dezelfde taal spreken en in een vergelijkbare culturele context zijn opgegroeid.…
Lees dit artikelWie denkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) denkt al gauw aan het bestrijden van klimaatverandering. Wist je dat dit echter maar één van de 17…
Lees dit artikelHeb je al gehoord van de IFO-subsidie? Dit is een onderwijssubsidie die wordt uitgegeven ter bevordering van internationalisering. IFO staat voor Internationalisering Funderend Onderwijs. In…
Lees dit artikelZestien was ik toen ik voor het eerst West-Europa verliet. Mijn vader werd vijftig en in plaats van een feest te geven nam hij zijn…
Lees dit artikelInternationalisering in het onderwijs is de afgelopen jaren flink veranderd. Natuurlijk doordat mobiliteit door corona op zijn gat ligt, en omdat internationalisering het afgelopen jaar…
Lees dit artikelSamir El Hadaoui liep op zijn 24e vast, krabbelde op en leerde wat hij écht belangrijk vindt in het leven. Op onze inspiratiedag op 6 april geeft hij een sessie over spanningsvelden rondom de thema’s inclusie en diversiteit: thema’s die ten grondslag lagen aan de uitdagingen die hij zelf moest overkomen. Welke ervaringen hebben Samir […]
“Een gesprek over hoe belangrijk we het allemaal vinden dat we lief tegen elkaar zijn, vind ik niet zo interessant. Tijdens Wereldfestivals heb ik het met leerlingen juist ook over wat samenleven met elkaar ingewikkeld maakt.” Aan het woord is Luca Merlijn, één van onze Wereldfestivalcoördinatoren. We praten met Luca over hoe zij als coördinator […]
Hoe kunnen scholen op institutioneel niveau werken aan multiculturele educatie? En waarom is dat belangrijk? We vragen het Ceren Abacioglu, onderzoeker, gedragswetenschapper en trainer op het gebied van institutionele diversiteit. Zij geeft op onze inspiratiedag op 6 april een workshop over hoe je van je school een inclusieve werk- en leerplek maakt. Maak in dit […]
Op donderdag 6 april trapt Kennedy Tielman onze inspiratiedag over Superdiversiteit af. Kennedy Tielman is onderzoeker aan de Wageningen Universiteit en docent en lerarenopleider aan de Fontys University of Applied Sciences in Tilburg. Kennedy concentreert zich met zijn onderzoek op culturele diversiteit, met name in het MBO. Begonnen als scheikundeleraar, nu expert op het gebied […]
Is jullie NPO-pot leeg of hebben jullie nog een bedrag te besteden? In dit artikel vertellen we je hoe je het NPO-geld kunt inzetten voor activiteiten en professionalisering op het gebied van wereldburgerschap en internationalisering. NPO-gelden: wat zijn het? NPO staat voor het Nationaal Programma Onderwijs. Het is het investeringsprogramma om de gevolgen van de […]
“Wat leerlingen van het Wereldfestival leren? Dat kinderen, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld, helemaal niet zoveel verschillen van elkaar’ aldus Kelly Romijn, coördinator Internationalisering op Visser ‘t Hooft Lyceum, locatie Kagerstraat in Leiden. “Maar ook dat een schooldag er aan de andere kant van de wereld wel heel anders […]
Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]
Waarom koos het Sint-Maartenscollege voor het Adviestraject Doorlopende Leerlijn Internationalisering en Wereldburgerschap? En wat heeft het hen opgeleverd? We vragen het Heike Hemelsoet, tweetalig onderwijs (tto)-coördinator en docente Engels op het Sint-Maartenscollege in Voorburg. “Al onze docenten weten nu precies waar we met wat aan werken. Én waarom.” Waarom zijn jullie het adviestraject gaan doen? […]
Globi- adviseur Gerrit heeft een zoontje van bijna vier dat opgroeit met twee culturen en twee talen. Gerrit: “Mijn vrouw is Indonesisch en ik ben Nederlands. Hierdoor hebben we een extra focus op het meegeven van respect voor andere culturen en het waarderen van je eigen cultuur. We hebben soms discriminatie of uitspraken op basis […]
Bij Globi geloven we dat onze wereld draait om verbinding. Verbinding tussen maatschappijen en culturen, verbinding tussen mensen. Aandacht voor burgerschap en wereldburgerschap in het onderwijs draagt bij aan deze verbinding. Maar wat is nu het verschil tussen burgerschap en wereldburgerschap? Adviseur Minke begeleidt scholen op het gebied van (wereld)burgerschap en vertelt over welke vragen […]
Nieuwsgierigheid, flexibiliteit en kunnen wisselen van perspectief: de ontwikkeling van interculturele competenties heeft Globi-adviseur Minke altijd erg belangrijk gevonden. “Ik heb in veel landen gestudeerd, gereisd, gewoond en gewerkt. En doordat ik een andere cultuur beter leerde kennen, kon ik met een open blik met de dilemma’s omgaan die ik onderweg tegenkwam.” In dit blog […]
De wil van het onderwijs om gelijke kansen te geven is groot, de praktijk is dat we er nog lang niet zijn. Dat laat Orhan Agirdag ons zien tijdens de onderwijsavond op 2 november van het platform hetkind Nivoz. Orhan is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven, universitair docent aan de Universiteit […]