Kennisartikelen van Globi

We werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.

“Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken.”

Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]

Lees dit artikel
4 x over het belang van multiperspectiviteit voor burgerschap

We staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]

Lees dit artikel

Alle artikelen

3 voorbeelden om cultuur en wereldburgerschap te integreren in je projectweek

Voor veel scholen zijn de Sustainable Development Goals een bron van inspiratie voor een projectweek. En terecht! Maar is het je al opgevallen dat cultuur geen prominente plek heeft binnen de SDG’s? Een wereldburger zonder interculturele kennis en vaardigheden lijkt toch iets te missen. Dus, hoe kun je cultuur een plek geven binnen jouw projectweek? […]

Wereldfestival: geheel verzorgde dag in teken van wereldburgerschap

Wil je binnen jullie thema- of projectweek aandacht besteden aan wereldburgerschap en internationalisering? Denk dan eens aan het organiseren van een wereldfestival! Globi’s Wereldfestival is een feestelijk lesprogramma waarin wereldburgerschap en cultuur centraal staan. Met een interessante balans tussen inhoud en plezier is het wereldfestival activerend en verdiepend tegelijkertijd. Leerlingen maken een mini reis over […]

Doe mij nog maar zo’n IFO-subsidie

Waarom één keer € 10.000,- aanvragen als het ook twee of drie keer kan? In dit blog spreken we Kevin Slothouwer (coördinator TTO) van het Lorentz Lyceum en Hélène Jaspers (teamleider (tweetalig) vwo) van het Elde College. Deze scholen hebben beiden voor het tweede jaar op een rij de IFO-subsidie aangevraagd om te werken aan […]

Story Circles: methode voor interculturele vaardigheden

Op zoek naar een toegankelijke en tegelijkertijd diepgaande methode om met leerlingen, studenten of collega-docenten te werken aan interculturele competenties? Maak kennis met Story Circles.…

Wat is de kleur van jouw klas?

Aandacht besteden aan diversiteit is belangrijk in een klas waarvan de ouders van leerlingen uit verschillende windstreken komen, want (culturele) achtergrond is een wezenlijk onderdeel…

Interview met Sabrina Alhanachi over cultureel responsief lesgeven: ‘Bewustwording is echt stap één’

Sabrina Alhanachi is afgestudeerd als orthopedagoog, werkzaam als onderwijswetenschapper bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en eigenaar van Alhanachi Training & Advies. Op onze inspiratiedag op…

Zeg docent, hoe zit het met jouw open blik?

Je kunt geen inclusieve school zijn zonder dat je werkt aan de open blik van leerlingen. En je kunt niet inclusief lesgeven als je als…

Vakspecifieke toepassingen van het Globi-Trotterspel voor interculturele vaardigheden

Vaak spelen klassen Globi-Trotter ter voorbereiding op een uitwisseling of in een internationaliseringsweek. Maar wist je dat Globi-Trotter ook heel geschikt is om in vakspecifieke…

Hoe je meer uit Globi-Trotter haalt met een train-de-trainer

Globi-Trotter is een bordspel dat je eenvoudig in kunt zetten in de klas om interculturele vaardigheden te stimuleren. Maar wil je de potentie van het…

7 redenen waarom Globi-Trotter niet kan ontbreken in je aanpak op wereldburgerschap

Ken jij Globi-Trotter al? Het educatieve bordspel waarmee leerlingen werken aan hun interculturele vaardigheden? In dit blog noemen we zeven redenen waarom dit spel, en…

Hoe creëer je draagvlak voor internationalisering en wereldburgerschap? 13 Tips van onze adviseurs.

Alles wat je doet op school staat of valt bij draagvlak. Draagvlak binnen verschillende groepen: het bestuur, de directie, de schoolleiding, docenten én leerlingen. Ook…

Podcast tip: inclusiviteit en de Gezonde School

Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten…

1 3 4 5 6 7