Podcast tip: inclusiviteit en de Gezonde School

Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten Dallinga tien afleveringen lang op onderzoek. Voor één van de afleveringen legt Maarten de focus op inclusiviteit. In de uitzending bezoekt hij het Wereldfestival dat Globi organiseerde voor het Greijdanus college uit Zwolle. In deze blog vind je een aantal belangrijke onderwerp die in de podcast aan de orde komen en natuurlijk een link naar waar je de podcast kunt beluisteren.

Inclusiviteit: niet tolereren maar respecteren

In het begin van de podcast gaat Maarten in op de vraag wat inclusiviteit is. Meteen komt er een leerling aan het woord:

“Ik heb het idee dat in onze school inclusiviteit meer wordt gezien als het tolereren van andere mensen vanuit je christelijke bubbel, terwijl ik zelf inclusiviteit meer zie als iedereen die verschillend is respecteren in plaats van tolereren. Respecteren gaat meer over elkaar zien als gelijken. Iedereen is zoals hij is en dat is van nature al okay.”

Ook vertellen leerlingen in de podcast dat inclusiviteit gaat over erbij horen. Maar erbij horen blijkt complex, het is niet zwart-wit. Een leerling: 

“Het is verschillend: soms hoor ik er net niet bij, en soms ook weer wel.” 

In de podcast worden ook andere begrippen die te maken hebben met inclusiviteit besproken. Denk aan de term ‘othering’, ‘assimilatie’ en ‘diversiteit’. 

Wat heeft inclusiviteit te maken met gezondheid? 

Niet voor iedereen is duidelijk wat de relatie is tussen inclusiviteit en een gezond klimaat op school. Uit de antwoorden van de leerlingen op de vraag van Maarten wat ‘er niet bij horen’ met je doet, wordt dit meteen duidelijk.  Er niet bij horen zorgt voor een sociale angst, het is confronterend, je voelt je extra bekeken, onrustig en geïrriteerd. Een algeheel gevoel van sociale onveiligheid dus.

Het mag duidelijk zijn: met aandacht voor inclusiviteit draag je als school direct bij aan de gezondheid van leerlingen. Maar hoe werk je aan inclusiviteit op school? Rosanne, directeur van Globi: 

“Het gaat erom dat je elkaar tegemoet komt. Je moet jezelf kunnen zijn, maar vanuit vertrouwen ook ruimte geven aan de ander. Hoe je bij elkaar kunt komen? Wees nieuwsgierig naar de ander. Alles begint met houding en die stimuleer je door nieuwsgierig te zijn. Ook naar jezelf!”

Superdiversiteit

onderwijssocioloog Iliass El Hadioui, lid van de Onderwijsraad en programmaleider bij De Transformatieve School, aan het woord. Hij vertelt onder andere het volgende over superdiversiteit: 

“Het is belangrijk het idee te normaliseren dat we allemaal op sommige momenten in het leven het idee hebben geen aansluiting te vinden (er niet bij horen). Het normaliseren van verschillen. Als je er op basis van één aspect niet bij hoort in een (mini)samenleving (de school, de klas etc), dan is er sprake van te weinig veerkracht.”

Meer weten? Luister de podcast hier!

Ook aan de slag met culturele diversiteit en inclusiviteit op school? Kijk dan eens naar onze wereldfestivals of de cursus intercultureel bewustzijn

Deze podcast is een initiatief van Gezonde School – een landelijk programma dat scholen stimuleert om te werken aan een gezonde leefstijl. Meer informatie: www.gezondeschool.nl