Leren van de wereld,
leren voor het leven
Goed onderwijs begint bij zelfonderzoek. Bij bewustwording van de culturele bril waardoor je kijkt. Bij de bereidheid om open te staan voor andere perspectieven. Dat vraagt moed. En eerlijk kijken naar je eigen aannames. Wat neem jij als vanzelfsprekend aan in jouw lespraktijk? Welke overtuigingen geef je ongemerkt door? Wereldburgerschap begint bij het bevragen van jezelf.
Dat is de kern van wat Globi doet.
Waar we voor staan
Nieuwsgierigheid
Wie ben jij, en wie is de ander? De sleutel tot wederzijds begrip ligt in het tonen van echte interesse. Daarom leren we ook iedereen waarmee we werken graag goed kennen, juist vanuit verschillende culturele en persoonlijke perspectieven.
Eigenheid
Geen enkele school of organisatie is hetzelfde. Wij leveren altijd maatwerk en zijn gespecialiseerd in werken vanuit de kracht van een persoonlijke of institutionele identiteit. Zo blijft er ruimte voor ieders unieke bijdrage binnen een groter geheel.
Verwondering
Wat doe je, als je niet weet wat je moet doen? In al onze diensten zetten wij aan tot ‘momenten van verwondering’. Juist in interculturele ontmoetingen zien wij dit als de basis voor verbinding en nieuw begrip.
Zelfstandigheid & zelfvertrouwen
Of het nu gaat om een doorlopende leerlijn, een training of een lesmethode: onze kennis brengen we zo over dat je er zelfstandig en vol vertrouwen mee aan de slag kan. Daarbij stimuleren we open communicatie, zodat teams spanningen niet uit de weg gaan maar ze samen constructief kunnen oplossen.
Het team van Globi
Rosanne Severs
Directeur
Rosanne gooit je in het diepe en zorgt er tegelijkertijd voor dat je een uitstekende zwemband om hebt. Nadat ze zelf in o.a. Binnen-Mongolië (China) en Italië studeerde, woonde en werkte, wilde ze het avontuur over de grens ook voor anderen mogelijk maken; op een veilige, beschermde manier en met extra verdieping. Uit die wens is, alweer bijna 13 jaar geleden, Globi geboren. Rosanne studeerde af in Taal- en cultuurstudies (BA) en Interculturele Communicatie (MA) aan de Universiteit Utrecht.
Jonli So
Projectcoördinator en financieel medewerker
Jonli studeerde aan de HvA (Communicatie) en UvA (Media & Culture) en studeerde een halfjaar in Brisbane, Australië. Jonli enthousiasmeert leerlingen graag om contact te zoeken met mensen uit andere culturen. “Ik vind het belangrijk om in de ander zijn of haar schoenen te gaan staan, om te begrijpen dat er verschillen zijn en accepteren dat dat kan.” In zijn werk vindt Jonli twee dingen het belangrijkste: heldere communicatie en kwaliteit. Anderen zeggen over Jonli dat hij een nogal bezige bij is. Én immer optimistisch.
Karien Verhappen
Marketing- en Communicatiemedewerker
Karien speelt graag met taal. Met haar masters in Communicatiewetenschap en Onderwijskunde en ervaring op het gebied van copywriting versterkt ze het team op het communicatieve vlak. Ze is trouwens niet alleen creatief met letters; met haar DTP-vaardigheden vult ze ons team ook aan. En ze tekent graag: Kariens tekenzak gaat steevast mee in de handbagage als ze op reis gaat.
Judith Böcker
Projectcoördinator
Judith, ook wel Juut, is als onze enthousiaste projectcoördinator een belangrijke schakel in onze samenwerkingen met scholen. “Bij Globi kan ik mijn steentje bijdragen aan de belangrijke missie om jongeren zich comfortabel te laten voelen in een interculturele setting. Door andere culturen te leren kennen en begrijpen verbreed je je eigen perspectief op de wereld. Dat helpt in de omgang met zowel de mensen naast je als de rest van de wereldbevolking.” In haar vrije tijd staat Judith het liefst op de latten in de sneeuw of op een plank in de golven.
Haitske van de Sande
Trainer & Adviseur
Haitske heeft ruime ervaring in zowel het toerisme als voortgezet onderwijs. In haar rol als adviseur kan ze die combinatie perfect inzetten. “Ik vind het belangrijk dat leerlingen zoveel mogelijk ervaringen, vaardigheden en kennis opdoen, zodat ze straks de wereld zo goed mogelijk kunnen laten draaien.” Anderen zeggen over Haitske dat ze enthousiast, passievol en gedreven is, en over tomeloze energie beschikt. Als ze even niet met de hele wereld bezig is, houdt Haitske ervan om te ontsnappen in een boek of uit een escape room.
Omid Aazami
Trainer
Omid heeft de diepe overtuiging dat iedereen al wereldburger is. “Ik geloof dat wij het allemaal in ons hebben om de wereld een betere plek te maken. Daarvoor is het belangrijk dat we oprecht nieuwsgierig zijn naar elkaar, geduld hebben en ons beseffen dat we allemaal verbonden zijn.” Anderen zeggen over Omid dat hij sociaal is, makkelijk contact legt en toegankelijk is. Omid is graag aan zee: daar ervaart hij een gevoel van van vrijheid en kan deze surfer zo nu en dan een mooie golf pakken. “Het spelen met de elementen brengt mij terug naar de basis.”
Eliza Blommestijn
Adviseur en coördinator Wereldfestivals
Samen de mogelijkheden van wereldburgerschap en internationalisering ontdekken: dat zet Eliza centraal in haar werk. Haar formule voor het leren kennen van andere culturen? Een open houding + een goede zin. ‘Het zit hem in kleine momenten’, aldus Eliza. ‘Die momenten die je later met een glimlach terug doen denken aan een ervaring of persoon.’ Eliza is enthousiast, een harde werker en staat voor je klaar. Je kunt deze Cariño herkennen aan haar grote talenknobbel, onstuitbare wanderlust en de young adult boeken onder haar arm.
Julius Schrijvers
Trainer & Adviseur
Een groep enthousiaste mensen en een whiteboard; meer heeft Julius niet nodig. Zijn praktijkervaring deed hij bij ons op met het organiseren van uitwisselingen met China. Hij denkt, zowel praktisch als beleidsmatig, mee met mensen die op zoek zijn naar manieren om wereldburgerschapsonderwijs opnieuw vorm te geven. Sinds eind 2021 zet hij deze expertise in door als zelfstandige scholen te begeleiden bij hun internationaliseringsplannen.
Marije Gerritsen – de Laat
Trainer & Adviseur
Als adviseur vindt Marije het een mooie uitdaging om een team zelf tot inzichten te laten komen over hoe ze de ontwikkeling van burgerschap bij jongeren kunnen stimuleren. Oog hebben voor de ander is wat Marije drijft als mens én professional. In het weekend is ze steevast gekleed in een sport- of klusoutfit. Aan haar man wordt regelmatig gekscherend gevraagd of hij het wel leuk vindt om met haar op vakantie te gaan: hij ‘moet’ altijd mee om bergen te beklimmen en nieuwe dingen te ontdekken.
Minke Rozeman
Trainer & Adviseur
Minke heeft in 9 jaar reizen, werken en studeren over de wereld zelf ondervonden wat het opdoen van interculturele contacten voor bijdrage levert aan persoonlijke ontwikkeling. Met haar kennis en ervaring enthousiasmeert ze anderen om zich open te stellen voor andere culturen. Minke vindt het belangrijk dat mensen zichzelf zijn en bewegen vanuit intrinsieke motivatie. Loop je door het bos en kom je iemand tegen die met veel bewondering een Grutto of tor bestudeert? Het zou Minke kunnen zijn!
Janneke Dubbelboer
Trainer
‘We don’t see things as they are, we see things as we are’. Dit citaat van Anaïs Nin is voor Janneke de kern van haar werk als trainer interculturele vaardigheden. Om ècht contact te kunnen maken met anderen, helpt het als je kunt voelen dat jouw normen en waarden relatief zijn, en geen ijzeren waarheid. Janneke krijgt energie van het werken met groepen en draagt graag bij aan het ontwikkelen van culturele sensitiviteit bij professionals. Janneke houdt ook van muziek maken. Ze treedt op met jazz- en latinbands en met close harmonykoor Leeuwenhart.
Margriet Dijkstra
Trainer & Adviseur
Margriet is onze vaste trainer en adviseur op het gebied van wereldburgerschap, internationalisering en intercultureel bewustzijn. Ze gelooft sterk in de waarde van internationale ervaringen. “In het buitenland heeft nog niemand verwachtingen van je en kun je jezelf opnieuw uitvinden”. Zelf gaf ze les in Sri Lanka en deed in Zuid-Afrika onderzoek naar meertaligheid aan de universiteit van Stellenbosch. Tot slot: Margriet wil Harry Potter in minimaal vijf talen lezen. Ze leest nu deel vier in het Spaans.
Dieuwertje Kuppens
Adviseur
Dieuwertje vindt het belangrijk om van betekenis te zijn voor anderen en voor de wereld. Dat doet ze als docent Geschiedenis en door voor Globi op pad te gaan. Als adviseur inspireert ze collega’s op het gebied van internationalisering en wereldburgerschap en draagt bij aan de onderwijsontwikkeling. Mensen uit andere culturen ontmoeten en spreken is dé manier om de wereld te ontdekken, aldus Dieuwertje. Daar kan geen boek of televisieprogramma tegenop!
Joep Wetzels
Trainer
Joep is gefascineerd door het feit dat persoonlijkheden, achtergronden en ervaringen van mensen ver uiteenlopen en we het toch met elkaar moeten zien te rooien in de maatschappij en binnen organisaties. “Ik vind het uitdagend om na te denken over de vraag hoe dit beter kan. Het belangrijkste is het ‘echt zien’ van de ander, en het omarmen van de onzekerheid die het ‘niet kennen’ met zich meebrengt.’ Over Joep wordt gezegd dat hij rust en humor brengt. In zijn vrije tijd vind je deze muziekliefhebber achter een boek, in de keuken of je komt hem tegen op reis.
Yeng Che Chow
Grafisch Vormgever
Yeng vindt het fijn als haar werk betekenisvol is en zit dus bij Globi goed op haar plek. ”Ik vind het belangrijk dat mensen open minded zijn. Binnen andere culturen doen mensen misschien dingen op een andere manier. Dat is interessant, je kan altijd wel wat van elkaar leren!”. Ze houdt van de diversiteit en vrijheid in haar werk. Of het nu gaat om het ontwikkelen van brochures of het maken van infographics: bij Yeng is het allemaal in goede handen. Yeng is immer optimistisch en vaak buiten om steden te verkennen, te fietsen of fotograferen.
Herma van den Ham
Klantcontactmedewerker
Als vaak eerste contact bij Globi is Herma degene die met aandacht luistert naar de vraag achter de vraag. Ze zorgt dat scholen zich welkom voelen en helpt hen verder op weg door de juiste verbinding te leggen met een van onze adviseurs. Met haar rustige energie en oprechte interesse denkt ze graag mee over de eerste stap. Buiten werktijd vind je haar in de natuur, wandelend met haar hond, waar ze ruimte vindt voor creativiteit en nieuwe ideeën.
Stichting Intercultureel Contact in Onderwijs
Globi is ook de drijvende kracht achter Stichting ICO. Deze stichting brengt jongeren wereldwijd met elkaar in contact door digitale uitwisselingen te faciliteren voor scholen.
Onze wereld ‘herbergt’ bijna 8 miljard inwoners. Mensen die opgroeien in verschillende omstandigheden en een eigen set aan waarden, normen en tradities meekrijgen. Met dank aan de digitalisering kunnen we enkele seconden duizenden kilometers overbruggen en die mensen met elkaar in contact brengen. Wij geloven dat dit interculturele contact van onschatbare waarde is: voor jezelf, de ander én voor meer wereldwijd begrip van elkaar.

Werken bij Globi?
Globi’s team bestaat uit gedreven mensen met ieder een eigen talent en expertise. We zijn een informele organisatie met een professionele kijk op samenwerken: zowel met elkaar als collega’s, als met onze klanten en partners.
