Internationalisering zichtbaar maken? Tips van het Frieslandcollege

We spreken Melvin en Amanda van het Friesland College over Globi-Trotter, ons educatieve bordspel voor het oefenen van interculturele vaardigheden. Melvin is docent en houdt zich bezig met internationalisering. Amanda werkt als projectmedewerker voor het Platform Praktische Wereldburger van de school. Wat zijn hun ervaringen met Globi-Trotter als onderdeel van hun internationaliseringsaanpak? Het antwoord zal je sowieso verrassen! 

Hoe zijn jullie bij ons Globi-Trotterspel gekomen? 

Melvin: “Ik heb het spel aangeschaft voor onze school nadat ik er bij een training over internationalisation@home kennis mee maakte. Maar we hebben het nog niet gespeeld! We zaten midden in de eerste lockdown toen ik het spel binnen kreeg. Een goede gelegenheid om het met onze studenten te spelen is er helaas nog niet geweest.”

Ah, wij dachten dat jullie het al gebruikt hadden …

Amanda: “We hebben het spel op een andere manier toch al in kunnen zetten. Half november hadden we onze internationaliseringsweek (week van de internationale student, van Nuffic). Corona kwam weer om de hoek kijken natuurlijk, maar we hebben ons programma met allerlei aanpassingen goed door kunnen laten gaan. Voor deze internationaliseringsweek hebben we zelf een aantal van de interculturele dilemma’s van Globi-Trotter uitgewerkt tot posters. En die posters hebben we opgehangen op de plekken waar de studenten veel komen. Denk aan de kantine, maar ook de deuren van de toiletten.” 

En wat leverden de posters met interculturele dilemma’s op? 

Melvin: “Mooie gesprekken! Een voorbeeld: in het spel zit een dilemma over India. Die luidt als volgt: “Je bent op uitwisseling in India maar niet gewend aan pittig eten. Je Indiase gastgezin schotelt je al twee dagen loeihete curry’s voor. Wat doe je?” Zelf weet ik hoe het bijvoorbeeld in Indonesië kan zijn: dat ze er soms een maandsalaris aan besteden om hun gast een goede maaltijd voor te zetten. En ze dan later zelf van de restjes eten. Dat kan heel schrijnend zijn. Het was mooi om van de studenten te horen wat hun gedachtes waren. Een student reageerde met: ‘Ik zou het niet eten, ik zou willen dat ze eerst zelf eten”. Een andere student dacht dat juist het niet eten van het eten kwetsend zou zijn. Zo levert het dilemma een mooi gesprek op over cultuur.”

Amanda: “Wat ook mooi was, was dat we met de posters een groep studenten konden bereiken die nog niet over internationalisering had nagedacht. Door de posters op te hangen op plekken waar alle studenten komen konden we dus een bredere doelgroep bereiken dan alleen de studenten die al interesse hadden in internationalisering. De pakkende posters maakten het thema op een laagdrempelige manier ook voor deze groep zichtbaar.”

Kun je nog wat meer vertellen over jullie internationaliseringsweek?

Amanda: “We hadden een heel gevarieerd programma. Elke dag was één thema, één land, de leidraad. Er waren muziekworkshops, we hadden een collegetour, we aten samen gerechten uit verschillende culturen.”  

Melvin: “We organiseren deze internationaliseringsweek al veel langer, maar we merken dat internationalisering nu echt zichtbaarder wordt in de school. Dat het steeds meer ingebed raakt en dat er een opmars is in bewustwording over internationalisering en wereldburgerschap voor het MBO. Er was echt sprake van een beleving, een internationaliseringsbeleving.”

Wat zorgde ervoor dat het zo’n beleving was?

Amanda: “Ik denk dat daarin een paar dingen heel belangrijk waren. Ten eerste denk ik dat het belangrijk is dat je als school kijkt wat er binnen de school al is wat je kunt inzetten. Zo heeft één van onze studenten verteld over haar Mexicaanse achtergrond, over haar ‘thuis’. Binnen een school heb je zoveel verschillende studenten en zoveel verschillende verhalen die kunnen worden verteld! Een tweede punt: we hadden ook een WilWeg-ambassadeur voor onze internationaliseringsweek. Iemand die vanuit zijn thuissituatie geen ervaring had met reizen of internationalisering, maar dat wel voor zichzelf heeft kunnen regelen. Iemand waarmee studenten zich kunnen identificeren en die de mogelijkheden laat zien die onze studenten hebben.”

Heb je nog een laatste internationaliseringstip voor andere MBO-scholen?

Amanda: “Ik zou willen zeggen: denk niet te moeilijk. Met de posters hebben we onze studenten op een heel eenvoudige manier inkijkjes kunnen geven in andere culturen. Zonder te hoeven reizen werken we zo toch aan internationalisering en wereldburgerschap. Natuurlijk kun je het groots aanpakken, maar het kan ook klein en eenvoudig.”

Partnerscholen van Globi ontvangen in januari een set posters met dilemma’s van ons. Wil je ook graag zo’n pakket ontvangen? Of tips over hoe internationalisering zichtbaarder te maken op je school? Neem dan contact op met onze coördinator Noa de Zeeuw (noa.dezeeuw@globi.nl).

Benieuwd naar ons educatieve bordspel Globi-Trotter? Hier vertellen we er meer over! En kijk ook eens naar onze train-de-trainer Globi-Trotter.