Interview met Wereldwijzer-trainer Margriet

Misschien ben je al bekend met onze Wereldwijzer: het instrument dat je als school kunt inzetten om je visie op internationalisering te vormen of scherp te stellen. Het is een instrument dat je zelfstandig kunt inzetten, maar je kunt er ook voor kiezen bij ons een begeleide sessie aan te vragen. In dit blog vertelt Margriet Dijkstra, intercultureel trainer bij Globi, over de inhoud van zo’n wereldwijzersessie en wat het je als team oplevert.

Margriet: voor wie is de Wereldwijzer-sessie waardevol?

“De meeste mensen waarmee we werken weten dat ze iets willen met internationalisering, maar missen het overzicht. Ze hebben bijvoorbeeld al een stel activiteiten, maar missen een algemene lijn en visie. Ze zoeken dus naar een kader om hun activiteiten in te passen. Daarnaast kan het nog veel praktischer zijn: scholen willen zich laten accrediteren voor het TTO-keurmerk en komen erachter dat ze nog geen visie op wereldburgerschap hebben, terwijl dat wel verwacht wordt.”

Wat houdt de sessie precies in?

“Van tevoren hebben we een telefoongesprek, zodat we precies weten wat jullie vraag is. Ook raden we een school aan om de sessie niet individueel te doen, maar met een team van drie of vier mensen, dat uiteindelijk ook samen kan werken aan de vervolgstappen. Vervolgens gaan we tijdens de sessie zelf eerst kijken naar hoe de school de huidige wereld ervaart, wat ze uniek maakt qua aanbod en locatie en hoe zij leerlingen willen voorbereiden op hun leven na school. Hieruit komen de centrale thema’s naar voren waarop we voortborduren in de weg naar een visie. Gedurende de sessie blijft de vraag wat de behoefte is van de groep: gaan we door tot we een perfecte visie hebben geformuleerd, of willen we ook al aan de basis beginnen van de praktische invulling van het curriculum? Dit bepaal je als school zelf.”

Wat voor inzichten en keuzes  komen er tijdens zo’n sessie naar boven?

“Vaak bestaat de neiging om direct in de visie te duiken, terwijl het erg kan helpen om eerst duidelijk te hebben hoe jouw visie aansluit op de school en de wereld als geheel. Elke school heeft zijn eigen inzichten, krachten en problemen; dat moet je eerst weten voordat je verder kunt. Tijdens een van mijn trainingen kwam er bij vrijwel alle deelnemers het belang van ‘verbondenheid’ naar boven. Daar moet je dan echt iets mee doen in de formulering van je visie. Wat betreft de keuzes: het werkt erg inspirerend om aan een plan en een visie te werken, maar het vervolg is echt een meerjarenplan. Je kunt niet al je dromen in één jaar realiseren, dus het wordt echt een afweging wanneer welke activiteit in welke jaarlaag toegepast kan worden. Daarnaast is de keuze voor de juiste persoon op de juiste plek een hele belangrijke. Is er voldoende draagvlak voor internationale projecten? Welke expertise bestaat er al? Daar moet je op voortbouwen.”

Wat is het resultaat? En wat zijn de vervolgstappen?

“Het eindresultaat is ofwel een compleet geformuleerde visie, of een centraal idee met een in basis uitgewerkte leerlijn voor internationalisering. Dit hangt dus af van de keuzes van de school en hoe zij de tijd in hun sessie het liefst willen benutten. Als de visie compleet is, wordt het vervolgens tijd om het curriculum vorm te geven. Wanneer omgekeerd juist het curriculum staat, is het belangrijk om daar het theoretische kader omheen te zetten. Beiden zijn nog steeds ‘slechts’ papieren documenten. De grootste stap zit hem in de connectie naar de praktijk: het opzetten van projecten, aansturen van collega’s etcetera. Daar kunnen scholen onze hulp bij inschakelen, aangezien wij natuurlijk een heel keuzemenu hebben om toekomstbestendige wereldburgers te vormen. Maar het scheelt al een enorm stuk dat de neuzen dezelfde kant op staan, door het aanhangen van dezelfde visie.”

Tot slot: waarom geef jij deze Wereldwijzer-sessie zo graag?

“Mijn hart ligt echt in het onderwijs. Ik vind het ontzettend inspirerend om met leraren te werken die hun onderwijs willen verbeteren en de beste kansen voor hun leerlingen willen creëren. Op die manier is er ook nooit een training waar ik niet ook zelf weer iets van leer. Tot slot word ik er heel blij van om mensen te zien trots zijn op wat ze als team gepresteerd hebben in een paar uur. Daar krijg je gewoon energie van!”

Wil je zelfstandig met de Wereldwijzer aan de slag? Hier kun je het instrument kosteloos aanvragen.