Inclusiviteit in onderwijs: iedereen in beeld
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelWe werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelEen gesprek waarin mensen elkaar goed begrijpen, is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet wanneer mensen dezelfde taal spreken en in een vergelijkbare culturele context zijn opgegroeid.…
Lees dit artikelWie denkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) denkt al gauw aan het bestrijden van klimaatverandering. Wist je dat dit echter maar één van de 17…
Lees dit artikelZestien was ik toen ik voor het eerst West-Europa verliet. Mijn vader werd vijftig en in plaats van een feest te geven nam hij zijn…
Lees dit artikelBram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]
Lees dit artikelWe staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]
Lees dit artikelDe rijkheid aan culturen die we anno 2023 in onze samenleving hebben brengt uitdagingen met zich mee. Welke spanningen ervaren we hiervan in het onderwijs en hoe kunnen we daarmee omgaan? Wat hebben we nodig om onze educatie multicultureler te maken en hoe kunnen we wereldburgerschap vormgeven? Deze vragen onderzochten we tijdens de Globi inspiratiedag […]
Interesse in een training van Globi om je op intercultureel vlak te professionaliseren? Maak dan gebruik van je persoonlijke ontwikkelingsbudget om je training te financieren. In dit blog vind je meer informatie over afspraken die gemaakt zijn over het persoonlijk ontwikkelbudget binnen het PO, VO, MBO en HO. Primair onderwijs Werk je in het primair […]
Over kansenongelijkheid, eigenwaarde en Collective Teacher Efficacy Twee dagen voor de onderwijsavond van Nivoz met Ilias El Hadioui, stadssocioloog, onderwijsdenker, onderzoeker én docent, stelden we met ons Globi-team onszelf de vraag: wanneer is inclusiviteit ‘compleet’ en kan het dat wel zijn? Waar het ons zeer duidelijk is dat we ondersteunen in het inclusiever maken van […]
Wil je met collega’s aan de slag om internationalisering en (wereld)burgerschap op jullie school vorm te geven? En ben je benieuwd hoe een adviestraject van Globi jullie zou kunnen ondersteunen? In dit artikel interviewt Globi-adviseur Minke Co Ebbing, projectleider burgerschap en docent en sectieleider geschiedenis, mens en maatschappij aan SG Newton in Hoorn. Met zijn […]
Samir El Hadaoui liep op zijn 24e vast, krabbelde op en leerde wat hij écht belangrijk vindt in het leven. Op onze inspiratiedag op 6 april geeft hij een sessie over spanningsvelden rondom de thema’s inclusie en diversiteit: thema’s die ten grondslag lagen aan de uitdagingen die hij zelf moest overkomen. Welke ervaringen hebben Samir […]
“Een gesprek over hoe belangrijk we het allemaal vinden dat we lief tegen elkaar zijn, vind ik niet zo interessant. Tijdens Wereldfestivals heb ik het met leerlingen juist ook over wat samenleven met elkaar ingewikkeld maakt.” Aan het woord is Luca Merlijn, één van onze Wereldfestivalcoördinatoren. We praten met Luca over hoe zij als coördinator […]
Hoe kunnen scholen op institutioneel niveau werken aan multiculturele educatie? En waarom is dat belangrijk? We vragen het Ceren Abacioglu, onderzoeker, gedragswetenschapper en trainer op het gebied van institutionele diversiteit. Zij geeft op onze inspiratiedag op 6 april een workshop over hoe je van je school een inclusieve werk- en leerplek maakt. Maak in dit […]
Op donderdag 6 april trapt Kennedy Tielman onze inspiratiedag over Superdiversiteit af. Kennedy Tielman is onderzoeker aan de Wageningen Universiteit en docent en lerarenopleider aan de Fontys University of Applied Sciences in Tilburg. Kennedy concentreert zich met zijn onderzoek op culturele diversiteit, met name in het MBO. Begonnen als scheikundeleraar, nu expert op het gebied […]
Is jullie NPO-pot leeg of hebben jullie nog een bedrag te besteden? In dit artikel vertellen we je hoe je het NPO-geld kunt inzetten voor activiteiten en professionalisering op het gebied van wereldburgerschap en internationalisering. NPO-gelden: wat zijn het? NPO staat voor het Nationaal Programma Onderwijs. Het is het investeringsprogramma om de gevolgen van de […]
“Wat leerlingen van het Wereldfestival leren? Dat kinderen, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld, helemaal niet zoveel verschillen van elkaar’ aldus Kelly Romijn, coördinator Internationalisering op Visser ‘t Hooft Lyceum, locatie Kagerstraat in Leiden. “Maar ook dat een schooldag er aan de andere kant van de wereld wel heel anders […]
Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]
Waarom koos het Sint-Maartenscollege voor het Adviestraject Doorlopende Leerlijn Internationalisering en Wereldburgerschap? En wat heeft het hen opgeleverd? We vragen het Heike Hemelsoet, tweetalig onderwijs (tto)-coördinator en docente Engels op het Sint-Maartenscollege in Voorburg. “Al onze docenten weten nu precies waar we met wat aan werken. Én waarom.” Waarom zijn jullie het adviestraject gaan doen? […]