Inclusiviteit in onderwijs: iedereen in beeld
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelWe werken en schrijven al lang over interculturele verbinding in het onderwijs. Hier vind je al onze artikelen over culturele diversiteit, intercultureel bewustzijn, burgerschap, wereldburgerschap en internationalisering. Kan je niet de informatie vinden die je zoekt? Neem contact met ons op.
Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…
Lees dit artikelEen gesprek waarin mensen elkaar goed begrijpen, is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet wanneer mensen dezelfde taal spreken en in een vergelijkbare culturele context zijn opgegroeid.…
Lees dit artikelWie denkt aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) denkt al gauw aan het bestrijden van klimaatverandering. Wist je dat dit echter maar één van de 17…
Lees dit artikelZestien was ik toen ik voor het eerst West-Europa verliet. Mijn vader werd vijftig en in plaats van een feest te geven nam hij zijn…
Lees dit artikelBram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]
Lees dit artikelWe staan in onze maatschappij voor uitdagingen: in dit land van duizend meningen zijn we het daarover eens. Bij Globi geloven we dat we die uitdagingen, die veel verder reiken dan onze landsgrenzen, effectief kunnen aangaan als we ons in kunnen leven in elkaar. Als we iets vanuit het perspectief van een ander, hoe verschillend […]
Lees dit artikelWaarom koos het Sint-Maartenscollege voor het Adviestraject Doorlopende Leerlijn Internationalisering en Wereldburgerschap? En wat heeft het hen opgeleverd? We vragen het Heike Hemelsoet, tweetalig onderwijs (tto)-coördinator en docente Engels op het Sint-Maartenscollege in Voorburg. “Al onze docenten weten nu precies waar we met wat aan werken. Én waarom.” Waarom zijn jullie het adviestraject gaan doen? […]
Globi- adviseur Gerrit heeft een zoontje van bijna vier dat opgroeit met twee culturen en twee talen. Gerrit: “Mijn vrouw is Indonesisch en ik ben Nederlands. Hierdoor hebben we een extra focus op het meegeven van respect voor andere culturen en het waarderen van je eigen cultuur. We hebben soms discriminatie of uitspraken op basis […]
Bij Globi geloven we dat onze wereld draait om verbinding. Verbinding tussen maatschappijen en culturen, verbinding tussen mensen. Aandacht voor burgerschap en wereldburgerschap in het onderwijs draagt bij aan deze verbinding. Maar wat is nu het verschil tussen burgerschap en wereldburgerschap? Adviseur Minke begeleidt scholen op het gebied van (wereld)burgerschap en vertelt over welke vragen […]
Nieuwsgierigheid, flexibiliteit en kunnen wisselen van perspectief: de ontwikkeling van interculturele competenties heeft Globi-adviseur Minke altijd erg belangrijk gevonden. “Ik heb in veel landen gestudeerd, gereisd, gewoond en gewerkt. En doordat ik een andere cultuur beter leerde kennen, kon ik met een open blik met de dilemma’s omgaan die ik onderweg tegenkwam.” In dit blog […]
De wil van het onderwijs om gelijke kansen te geven is groot, de praktijk is dat we er nog lang niet zijn. Dat laat Orhan Agirdag ons zien tijdens de onderwijsavond op 2 november van het platform hetkind Nivoz. Orhan is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven, universitair docent aan de Universiteit […]
De wet burgerschapsonderwijs van augustus 2021 voor basis- en middelbare scholen geeft weinig kaders over hoe je als school burgerschap daadwerkelijk inricht, maar maakt wel duidelijk dat je als school burgerschap moet ‘voorleven’. Wat dat betekent? Dat een school een leerlingenraad heeft bijvoorbeeld, en dat de school een plek is waar naar leerlingen wordt geluisterd. […]
De burgerschapsopdracht aan scholen is wettelijk aangescherpt. Burgerschap is, net als taal, rekenen en wiskunde en digitale geletterdheid, in het masterplan opgenomen waarover deze kamerbrief van minister Dennis Wiersma van oktober 2022 gaat. Wat betekent dat voor scholen? Over de aanscherping van de burgerschapsopdracht Wat de aanscherping van de burgerschapsopdracht voor jullie betekent is vooral […]
Misschien wist je al dat je voor trainingen over interculturele vaardigheden in onderwijs bij ons terecht kunt. Maar wist dat we e-learnings voor je kunnen ontwikkelen op dit gebied? En je voor een blended learning traject over cultuur en interculturele communicatie ook bij ons terecht kunt? Om je een indruk te geven van wat we […]
Het regende geannuleerde uitwisselingen in coronatijd. Toch was het niet alleen covid-19 die ervoor zorgde dat de uitwisseling van Pantarijn uit Wageningen en hun Hongaarse uitwisselingspartner uit Gödöllő op losse schroeven kwam te staan. Toen in 2020 in Hongarije een wet werd voorgesteld waarin het voor leerlingen op school onmogelijk werd gemaakt te praten over […]
Wordt dat wat jullie doen aan wereldburgerschap gezien door het team, leerlingen ouders? Om draagvlak voor wereldburgerschap te krijgen en te houden, is het ook belangrijk om te werken aan de zichtbaarheid van wereldburgerschap en de interculturele vaardigheden die daarbij horen. In dit blog geven Globi’s adviseurs Eliza en Minke zeven concrete en eenvoudige tips […]
De zomervakantie is begonnen! Blijf je thuis of ga je op vakantie? Ben je van plan naar een ander land of nieuwe plek te gaan? Dan kan het zijn dat je een rich point gaat ervaren. Je weet wel, zo’n moment waarop je denkt: “Wat gebeurt hier? Dit is vreemd….” Een rich point kan een […]
Bram Verhoeff, leraar Engels en coördinator Internationalisering en Diversiteit bij het Greijdanus in Zwolle, woonde op veel verschillende plekken in de wereld. Daar heeft hij veel van geleerd, maar ook de overtuiging opgedaan dat je (wereld)burgerschapsvaardigheden juist ook lokaal kunt ontwikkelen. Door de verbinding aan te gaan met mensen in je eigen omgeving die op […]