7 redenen waarom Globi-Trotter niet kan ontbreken in je aanpak op wereldburgerschap

Ken jij Globi-Trotter al? Het educatieve bordspel waarmee leerlingen werken aan hun interculturele vaardigheden? In dit blog noemen we zeven redenen waarom dit spel, en al de mogelijkheden die het je biedt, niet mag onderbreken in je aanpak op wereldburgerschap en internationalisering.

1. Methode voor interculturele vaardigheden

We noemden het al: het bordspel geeft je de mogelijkheid om, ook zonder op reis te gaan, te werken aan interculturele vaardigheden als nieuwsgierigheid, openheid en begrip. Vaardigheden die ervoor zorgen dat leerlingen zich zeker en voelen in een globaliserende wereld. Vaardigheden die horen bij wereldburgerschap.

2. Spelenderwijs leren is leuk

Globi-Trotter geeft je de mogelijkheid om iets heel belangrijks op een leuke, toegankelijke manier te onderwijzen, namelijk door een spel te spelen. Spelenderwijs en met behulp van praktische voorbeelden oefenen leerlingen  vaardigheden zonder dat ze eerst in een berg theorie hebben moeten duiken.

3. Wetenschappelijk onderbouwd

Het ontwerp van Globi-Trotter is gebaseerd op een wetenschappelijke theorie die uitgaat van drie manieren om met interculturele dilemma’s om te gaan: jezelf totaal niet aanpassen, jezelf helemaal aanpassen aan de ander of een middenweg vinden. Leerlingen worden hierdoor uitgedaagd om de balans te vinden tussen het meegaan met een andere cultuur en het vasthouden aan de eigen cultuur. Leerlingen oefenen met het bekijken van situaties vanuit verschillende culturele perspectieven, maar ook met het aangeven van hun eigen (culturele) grenzen.

4. Direct inzetbaar

Voor docenten is het handig wanneer een methode of aanpak weinig voorbereiding nodig heeft en direct inzetbaar is. Het enige dat je nodig hebt om Globi-Trotter te spelen is een klaslokaal en een blokuur. Wel is het handig dat je van tevoren de spelregels nog eens goed hebt doorgelezen. Ook raden  we je aan het spel van tevoren eens met collega’s te spelen. Dat is niet alleen handig, maar ook leuk! Je gaat ongetwijfeld ook aan deze voorbereidingen plezier beleven.

5. Eindeloze mogelijkheden

Dat Globi-Trotter gemakkelijk inzetbaar is voor docenten betekent zeer zeker niet dat het beperkt is in zijn mogelijkheden. Op allerlei manieren kun je de interculturele dilemma’s van het spel gebruiken. Vraag de leerlingen bijvoorbeeld welk dilemma uit het spel ze het meest opvallend vonden of welke hen doet herinneren aan een eigen interculturele ervaring. Of laat ze een eigen intercultureel dilemma benoemen. De mogelijkheden om verder de diepte in te gaan zijn eindeloos en we denken graag met je mee.

6. Goede combinatie  met inhoud op intercultureel bewustzijn

Vaak zien we dat een blokuur Globi-Trotter een goede combi vormt met een gastles ‘Kijk op cultuur’. Met Globi-Trotter focus je op het versterken van interculturele vaardigheden, terwijl de gastles kijk op cultuur gericht is op het versterken van intercultureel bewustzijn van leerlingen. De gastles Kijk op cultuur kun je bij ons afnemen, maar in onze train-de-trainer Globi-Trotter leren we je hem zelf te geven.

7. Bevat kennisvragen over andere culturen

Naast interculturele dilemma’s bevat Globi-Trotter ook kennisvragen over cultuur. Denk aan als vragen als ‘Welk land had in de 19e en vroege 20e eeuw de meeste kolonies in Afrika?’, ‘Hoe heet de typisch Portugese muziekstijl?, ‘Hoeveel procent van het Zweedse landoppervlak bestaat uit bossen?’. Daarmee werken leerlingen niet alleen aan hun vaardigheden, maar ook aan hun kennis over andere culturen en landen. 

Meer informatie over Globi-Trotter vind je hier. En hier vind je meer over onze train-de-trainer Globi-Trotter voor docenten en coördinatoren internationalisering.