Keti Koti: zo besteed je er aandacht aan in de les
Op 1 juli is het Keti Koti. Is jouw school hard bezig om wereldburgerschap verder te verankeren in het curriculum? Dan is dit de kans om een concrete activiteit aan te bieden vlak voor de start van de zomervakantie!
Keti Koti: het breken van de ketens
Keti Koti, wat zich laat vertalen als ‘het breken van de ketens’, vindt z’n oorsprong in de Nederlandse Antillen en Suriname. De naam van de feestdag moet al een belletje doen gaan rinkelen. Tijdens deze feestdag wordt namelijk de afschaffing van de Nederlandse slavernij in de Antillen en Suriname gevierd; dit gebeurde op 1 juli 1863. NPO Kennis maakte deze story over Keti Koti.
Wereldburgerschap: breng een nieuw perspectief de klas in
Wereldburgerschap draait in essentie om het kunnen aannemen van een nieuw perspectief. En het reflecteren op de eigen positie in de wereld. Keti Koti brengt het Nederlands (koloniaal) verleden, hedendaagse maatschappelijke kwesties en een blik op de toekomst samen in één feestdag. Niet voor niets wordt het ook wel de Dag der Vrijheden genoemd. Als onderwerp heeft het raakvlakken met de Black Lives Matter-beweging, kolonialisme, nationale feestdagen in Nederland, maatschappijleer en geschiedenis. Ook biedt het de kans om na te denken over collectieve zelfreflectie: waarom vieren we bevrijdingsdag wel, maar het einde van de slavernij niet op nationaal niveau?
Door aandacht te besteden aan Keti Koti biedt je leerlingen de kans om na te denken over het slavernijverleden vanuit een Surinaams en Antilliaans perspectief.
Wat kun je doen?
Kijk eens naar wat er al georganiseerd wordt. Veel steden ondernemen van alles om deze dag te vieren en stil te staan bij het Nederlandse slavernijverleden. Zo zijn er gratis maaltijden, toneelgezelschappen die gesprekken en theater organiseren rond dit thema en concerten. Met name Amsterdam en Rotterdam zijn actief, maar ook in Utrecht en op veel andere plekken wordt dit jaar Keti Koti gevierd.
Ook kun je natuurlijk zelf iets organiseren op school. Een debat bijvoorbeeld, waarin leerlingen of studenten de discussie aangaan over het straatnamenbeleid in Nederland (moeten kolonisten nog wel herdacht worden op die manier?). Of een les over de hedendaagse consequenties van het Nederlandse slavernijverleden, zoals de (politieke) relatie tussen voormalig koloniën en Nederland.
Kijk voor inspiratie en mogelijke activiteiten ook eens op:
- https://www.volkenkunde.nl/nl/zien-en-doen/activiteiten/keti-koti-museum-volkenkunde
- https://www.ad.nl/utrecht/bijna-tijd-voor-keti-koti-zo-zal-de-herdenking-van-het-slavernijverleden-van-utrecht-eruit-zien~a9a75527/
Gebruik bijvoorbeeld de volgende artikelen als basis voor een debat over koloniale verwijzingen in het straatbeeld: