Inspiratiedag
Superdiversiteit

Onze samenleving is superdivers. Dat betekent dat op veel plekken in Nederland de meerderheid van de samenleving bestaat uit mensen met verschillende migratieachtergronden. Deze rijkheid aan culturen brengt uitdagingen met zich mee. Hoe houden we verbinding met elkaar, over culturele verschillen heen? Hoe kunnen we wereldburgerschap inzetten om begrip te vergroten? Hoe kunnen we verbinding gebruiken om het onderwijs kwalitatiever te maken voor iedereen?

Programma

Op 6 april organiseren we een inspiratiedag rondom het thema ‘Superdiversiteit: interculturele verbinding in onderwijs’.

Het programma:

14:00 – Inloop
14:30 – Opening en keynote door Kennedy Tielman
15:30 – 16:30 Workshopronde 1
16:30 – 17:00 Borrelpauze
17:00 – 18:00 Workshopronde 2
18:10 – 18:30 Centrale afsluiting
18:30 – 20:00 Diner en netwerken

Tijd & Locatie

Donderdag 6 april 2023
14:00 – 20:00
Kasteel Groeneveld, Baarn

Kosten:

€ 165,- p.p. inclusief diner en drankjes (excl. BTW)

Inschrijven voor de inspiratiedag kan vanaf 16-1-2023 via onderstaand formulier:

Keynote & workshops

Keynote spreker: Kennedy Tielman

We openen met Kennedy Tielman, onderzoeker aan de Wageningen Universiteit en docent en lerarenopleider aan de Fontys University of Applied Sciences in Tilburg. Kennedy concentreert zich met zijn onderzoek op culturele diversiteit, met name in het MBO. Hij neemt ons mee in de casussen die hij in zijn onderzoek en in de praktijk tegenkomt. Hoe kun je een onverwachte, interculturele situatie benaderen vanuit verwondering? Wat kun je doen doen bij een intercultureel dilemma? Bewustwording hierover zorgt ervoor dat docenten beter kunnen omgaan met spanningen die ontstaan door culturele verschillen. “Door bewustwording neemt de culturele sensitiviteit van docenten toe. Ze kijken daardoor minder door die westerse bril naar leerlingen en dat komt de sfeer in multiculturele klassen ten goede.”

Workshops

  • Wereldburgerschap voor jouw leerlingenpopulatie: van praktijkonderwijs tot ho
    Werken aan wereldburgerschap kan op honderden manieren. Voor elk niveau is een passende lesvorm te bedenken: van toegankelijk en actief tot inhoudelijk en onderzoeksgericht. Tijdens deze workshop kiezen we een wereldburgerschapsthema en gaan dit gezamenlijk uitwerken voor verschillende leerlingengroepen, van praktijkonderwijs-scholieren tot aan HO-studenten. Impact gegarandeerd, op elk niveau.

  • Hoe maak ik van mijn school een (cultureel) inclusieve werk- en leerplek?
    In deze workshop van dr. Ceren Abacioglu, gedragswetenschapper en trainer over onder andere institutionele diversiteit, ontdek je hoe je als onderwijsprofessional structurele verandering in het leslokaal en daarbuiten kunt bevorderen met tot doel een gelijkwaardige en inclusieve leeromgeving neer te zetten. Met interactieve werkvormen leer je de basisprincipes van multicultureel onderwijs begrijpen en hoe dit in te zetten in je werk. Aan het eind van de workshop heb je meer inzicht in hoe je een leer- en werkomgeving creëert waarin inclusie en sociale gelijkwaardigheid de boventoon voeren. Let op: deze sessie vindt plaats in het Engels.

  • Spanningsvelden rondom diversiteit en inclusie in het onderwijs – Samir El Hadaoui
    Onder de bezielende leiding van ervaringsdeskundige, docent én trainer  Samir El Hadaoui ga je in deze workshop het gesprek met elkaar aan over diversiteit en inclusie binnen het onderwijs. Door het inbrengen van voorbeelden uit de eigen lespraktijk en de kritische analyse van Samir, ontstaan er verdiepende gesprekken over de spanningen die er leven rondom dit onderwerp én over hoe jij daar als docent mee om kunt gaan. 

  • Multiculturaliteit: een experiment van diversiteit in leerstijlen en samenwerken
    In deze sessie ga je ervaren wat de effecten van multiculturaliteit in de praktijk zijn. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag met een experiment: een spelsimulatie waarin we onderzoeken hoe mensen met diverse leerstijlen kunnen leren om samen te werken met elkaar, in een competitieve setting. Na deze sessie weet je hoe je dit spel kunt inzetten binnen jouw school, als lesmethode in je klas en/of in je team, om onderlinge samenwerking te bevorderen. 

Kennedy Tielman
Ceren Abacioglu
Samir El Hadaoui

Eumind Special

Workshops

Indiaas DNA in Nederland: over opgroeien tussen twee culturen – Asha Dijkstra
Asha Dijkstra is inhoudelijk secretaris bij de inspectie van onderwijs en auteur van het boek ‘Een verboden dochter uit India’. In deze workshop vertelt zij over hoe het voelt om als geadopteerd kind uit India in Nederland op de groeien. En gebruikt zij haar persoonlijke verhaal als kapstok voor de thema’s kansengelijkheid, diversiteit en inclusie binnen de onderwijscontext.


Best Practices – Eumind
Wat gaat er goed, wat kan er beter? In deze sessie bespreken we hoe je meer uit je Eumind partnerschap kunt halen. Welke activiteiten kun je nog meer met je partnerschool ondernemen? En welke mogelijkheden zijn er om fysiek met elkaar uit te wisselen? Ook besteden we aandacht aan hoe je de samenwerking en communicatie met de Indiase scholen soepeler kunt laten verlopen. Zo ben jij helemaal klaargestoomd voor je volgende Eumind project.   

Inlezen? Bekijk deze artikelen:

“Leerlingen gelijk behandelen zorgt juist voor ongelijkheid”

De wil van het onderwijs om gelijke kansen te geven is groot, de praktijk is dat we er nog lang niet zijn. Dat laat Orhan Agirdag ons zien tijdens de onderwijsavond op 2 november van het platform hetkind Nivoz. Orhan is professor in de pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven, universitair docent aan de Universiteit […]

Inclusiviteit in onderwijs: iedereen in beeld

Inclusiever onderwijs, dat hebben we nodig! Dat stelde de Onderwijsraad in een advies van 2020. Maar wat betekent dat? De Onderwijsraad focust zich in haar…

Interculturele communicatie: voorbeelden van dilemma’s en tips voor in de klas

Een gesprek waarin mensen elkaar goed begrijpen, is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet wanneer mensen dezelfde taal spreken en in een vergelijkbare culturele context zijn opgegroeid.…

Van verschillen naar verbinding: over de culturele kloof

Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]