Training
Cultuur in dialoog (schurende gesprekken)
Ben je docent op het VO of MBO en is er in jouw klassen sprake van spanning veroorzaakt door culturele verschillen? Heb je behoefte aan handvatten om het gesprek hierover aan te gaan en de dialoog tussen leerlingen of studenten zelfverzekerd te begeleiden? Dan is deze training voor jou.

Interculturele gesprekken met en tussen studenten begeleiden
In deze training leer je hoe je om kunt gaan met spanningen die worden veroorzaakt door (schijnbaar) interculturele verschillen. Je leert te reageren op mondige leerlingen en studenten met vlijmscherpe meningen, een open gesprek te voeren zonder aan overwicht in te boeten en het leerklimaat in de klas te behouden te midden van de interculturele dynamiek.
Deel 1: De context van culturele spanningen
- Cultuur, gelaagdheid en identiteit: de verschillende lagen van cultuur
- Van safe space naar brave space: welke afspraken maak je om een veilige gespreksomgeving te creëren
- Inzicht krijgen in waar een opmerking of houding vandaan kan komen.
Deel 2: Spanningsvelden en culturele competenties
- De culturele driehoek: thuiscultuur, schoolcultuur en straatcultuur
- Wat zijn interculturele vaardigheden en waarom heb je ze nodig?
- Oefenen met het uitstellen van je oordeel: Werken met een methode voor interculturele gespreksvoering
Deel 3: Praktische werkvormen en casussen
- Introductie & toepassing van de 6B’s: richtlijn voor uitdagende gesprekken
- Oefenen met eigen ingebrachte casussen en spanningsvelden.
Het resultaat na de training
Na deze training weet je hoe je met zelfvertrouwen een, op cultureel gebied, schurend gesprek kunt voeren met een leerling of student (interpersoonlijk) of kunt begeleiden tussen leerlingen of studenten (klassikaal). Je hebt verschillende concepten en kanten van cultuur en diversiteit leren kennen en kunt die toepassen binnen een multiculturele context. Daarnaast heb je bovenal waardevolle gesprekken gevoerd met je collega’s, waardoor jullie als team met een open blik, wederzijds begrip en vertrouwen het onderwerp ‘culturele diversiteit binnen het onderwijs’ ter sprake kunnen brengen: zowel in de klas als onderling met collega’s en MT leden.
"*" geeft vereiste velden aan
Over deze training
Geschikt voor
VO- en MBO-docenten
VO- en MBO-docententeams
Locatie
Op school (maatwerk)
Duur & Tijd
- 3 dagdelen
- 09:30-12:30
Kosten
€ 5.950,- exclusief BTW voor een training bij jullie op school (prijs per groep van maximaal 12 deelnemers). Vraag een offerte aan.
Expertisepunt Burgerschap
De training Cultuur in Dialoog is onderdeel van het aanbod van Expertisepunt Burgerschap. Kijk op hun website om meer te weten te komen.
Vragen of maatwerk wensen?
Plan een afspraak in voor een vrijblijvende intake. We kijken samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.

Andere trainingen
Interessante kennisartikelen

“Voor gelijke kansen moeten we àlle leerlingen en studenten uitdagen”
Op donderdag 6 april trapt Kennedy Tielman onze inspiratiedag over Superdiversiteit af. Kennedy Tielman is onderzoeker aan de Wageningen Universiteit en docent en lerarenopleider aan de Fontys University of Applied Sciences in Tilburg. Kennedy concentreert zich met zijn onderzoek op culturele diversiteit, met name in het MBO. Begonnen als scheikundeleraar, nu expert op het gebied […]

Van verschillen naar verbinding: over de culturele kloof
Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]

Story Circles: methode voor interculturele vaardigheden
Op zoek naar een toegankelijke en tegelijkertijd diepgaande methode om met leerlingen, studenten of collega-docenten te werken aan interculturele competenties? Maak kennis met Story Circles.…

Zeg docent, hoe zit het met jouw open blik?
Je kunt geen inclusieve school zijn zonder dat je werkt aan de open blik van leerlingen. En je kunt niet inclusief lesgeven als je als…