Training
Schurende gesprekken op het MBO
Hoe blijf je met elkaar in gesprek binnen een cultuurdiverse onderwijsomgeving?
Deze training helpt docenten om beter om te gaan met spanningen die ontstaan door (schijnbare) interculturele verschillen. Zoals culturele achtergrond, generatie, subcultuur of politieke voorkeur. Door herkenbare casussen, praktische werkvormen en gesprekstechnieken leren zij schurende gesprekken te voeren én te benutten als leerervaring.
Opbouw van de training
De training bestaat uit drie sessies die logisch op elkaar voortbouwen. Elke sessie richt zich op een ander niveau van het gesprek: tussen collega’s, met studenten en in de bredere onderwijspraktijk. Deelnemers verkennen herkenbare spanningsvelden, oefenen met concrete werkvormen en vertalen inzichten naar hun eigen werkomgeving. Zo ontstaat niet alleen begrip, maar ook handelingsperspectief voor vandaag én voor de toekomst.
Sessie 1: Onderlinge gesprekken tussen collega’s
Over maatschappelijke en culturele thema’s, en uiteenlopende ideeën over onderwijs en samenwerking. De focus ligt op het collegiale gesprek.
Sessie 2: Het gesprek in de klas
Hoe begeleid je gesprekken met studenten over gevoelige thema’s? Met speciale aandacht voor culturele diversiteit in de studentenpopulatie.
Sessie 3: Vertaling naar de praktijk
Wat neem je mee? Hoe creëer je een open gesprekscultuur binnen het onderwijs, en hoe geef je hierin het goede voorbeeld?
Wat krijg je erbij?
- Praktisch handboek (per deelnemer)
- Set gesprekskaarten (per groep)
- Verdiepende e-learning
Resultaat
Na afloop kunnen docenten met meer vertrouwen omgaan met gevoelige gesprekken in een diverse klas. Ze zetten spanningen om in leerervaringen en zoeken elkaar sneller op bij dilemma’s. In een sfeer van vertrouwen en openheid.
Over deze training
Leer vanuit zelfvertrouwen te handelen binnen nieuwe en soms onbekende situaties.
Geschikt voor
Docenten en leidinggevenden uit PO, VO, MBO
Begeleiding
2 ervaren trainers
Bijzonderheden
Ook mogelijk als traject van 2 dagdelen
Duur & Tijd
- 3 dagdelen
- 90 minuten per dagdeel
Kosten
€ 5.950,- voor een training bij jullie op school (prijs per groep van maximaal 12 deelnemers). Vraag een offerte aan.

“Kansenongelijkheid mag geen keuzemodule zijn: we moeten het centraal zetten in het onderwijs”
Dit is een verslag van de Nivoz Onderwijsavond van 12 februari met Milio van de Kamp: socioloog en schrijver van het boek ‘Misschien moet je wat lager mikken’. “Wat betekent het om niet binnen de dominante norm te vallen? Om gemarginaliseerd te zijn? Zelf voelde ik me vaker deel van een collectief in plaats van […]

“Leerlingen zien in: we zijn niet zo verschillend van elkaar”
“Wat leerlingen van het Wereldfestival leren? Dat kinderen, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld, helemaal niet zoveel verschillen van elkaar’ aldus Kelly Romijn, coördinator Internationalisering op Visser ‘t Hooft Lyceum, locatie Kagerstraat in Leiden. “Maar ook dat een schooldag er aan de andere kant van de wereld wel heel anders […]

Model voor het voeren van schurende gesprekken in de klas: de 6B’s
Hoe praat je met leerlingen en studenten over schurende onderwerpen en thema’s? Hoe geef je op een veilige manier samen duiding aan gebeurtenissen en ontwikkelingen in onze maatschappij? In dit artikel bespreken we het gespreksmodel van de 6B’s die we ook in onze trainingen gebruiken en passen deze toe op de gebeurtenissen in onze maatschappij […]

Training Cultuur in Dialoog: over lesgeven in de dynamiek van culturele diversiteit
De studentenpopulatie wordt bij veel MBO-scholen steeds diverser. En ook de mensen met wie studenten te maken krijgen als ze in de praktijk aan de slag gaan hebben steeds vaker verschillende culturele achtergronden. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee, zowel voor studenten als voor docenten. Om docententeams te versterken in het lesgeven binnen […]