Traject Burgerschap
Voor het Primair Onderwijs

Wereldburgerschap als fundament voor toekomstgericht onderwijs

Burgerschap is een essentieel onderdeel van het onderwijs – misschien wel meer dan ooit. In een wereld die steeds complexer, diverser en meer verbonden is, vraagt het van leerlingen om niet alleen kennis te hebben, maar ook vaardigheden en attitudes te ontwikkelen waarmee ze actief kunnen bijdragen aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs helpt kinderen opgroeien tot betrokken, kritische en respectvolle wereldburgers.

Op veel basisscholen gebeurt al veel op het gebied van burgerschap. Denk aan projecten rondom duurzaamheid, sociale vaardigheden, diversiteit of kinderrechten. Toch is dit werk vaak impliciet: er is weinig sprake van een doorlopende leerlijn of duidelijke samenhang tussen lessen en activiteiten. Hierdoor blijft het lastig om te bepalen of het onderwijs daadwerkelijk voldoet aan de wettelijke opdracht rond burgerschap.

Steeds meer scholen kiezen ervoor om invulling te geven aan burgerschap via de invalshoek van wereldburgerschap. Deze benadering sluit goed aan bij thema’s die kinderen raken – zoals gelijke kansen, zorg voor de planeet, en samenleven in een diverse maatschappij – en helpt hen verbanden te leggen tussen de eigen leefwereld en die van anderen, dichtbij en ver weg.

Globi ondersteunt basisscholen bij het verhelderen van hun visie op wereldburgerschap en helpt inzichtelijk maken wat er al gebeurt binnen de school. Samen onderzoeken we waar kansen liggen voor versterking, verdieping en samenhang. Zo zorgen we ervoor dat wereldburgerschap niet iets ‘extra’s’ is, maar een natuurlijke en goed ingebedde manier om aan de wettelijke burgerschapsopdracht te voldoen – en vooral: om leerlingen voor te bereiden op hun rol in de wereld van morgen.

Begeleiding en expertise van Globi

Globi’s experts hebben ruime ervaring en kunnen de voorbeelden en ervaringen van meer dan 70 scholen in Nederland gebruiken om altijd een passend antwoord te vinden op jullie specifieke vraagstuk rondom (wereld)burgerschap.

Over dit traject

Een gestructureerde en effectieve aanpak, in de basis bestaande uit een aantal inspraaksessies en interviews met leerlingen en docenten + een studiedagsessie met docenten.

Geschikt voor

Scholen uit het primair onderwijs

Kosten

Maatwerk, vraag offerte aan

Looptijd

Tussen de 3 maanden tot een schooljaar

Vragen of maatwerk wensen?

Plan een afspraak in met Danny voor een vrijblijvende intake. We kijken samen naar de mogelijkheden voor jullie situatie. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.

Interessante kennisartikelen

3 voorbeelden om cultuur en wereldburgerschap te integreren in je projectweek

Voor veel scholen zijn de Sustainable Development Goals een bron van inspiratie voor een projectweek. En terecht! Maar is het je al opgevallen dat cultuur geen prominente plek heeft binnen de SDG’s? Een wereldburger zonder interculturele kennis en vaardigheden lijkt toch iets te missen. Dus, hoe kun je cultuur een plek geven binnen jouw projectweek? […]

7 x wereldburgerschap zichtbaar maken in de school

Wordt dat wat jullie doen aan wereldburgerschap gezien door het team, leerlingen ouders? Om draagvlak voor wereldburgerschap te krijgen en te houden, is het ook belangrijk om te werken aan de zichtbaarheid van wereldburgerschap en de interculturele vaardigheden die daarbij horen. In dit blog geven Globi’s adviseurs Eliza en Minke zeven concrete en eenvoudige tips […]

7 redenen waarom Globi-Trotter niet kan ontbreken in je aanpak op wereldburgerschap

Ken jij Globi-Trotter al? Het educatieve bordspel waarmee leerlingen werken aan hun interculturele vaardigheden? In dit blog noemen we zeven redenen waarom dit spel, en…

Burgerschap op school: 5 gespreksstarters

De wet burgerschapsonderwijs van augustus 2021 voor basis- en middelbare scholen geeft weinig kaders over hoe je als school burgerschap daadwerkelijk inricht, maar maakt wel duidelijk dat je als school burgerschap moet ‘voorleven’. Wat dat betekent? Dat een school een leerlingenraad heeft bijvoorbeeld, en dat de school een plek is waar naar leerlingen wordt geluisterd. […]

Bekijk alle artikelen