GlobaliseringInterculturele inspiratieInternationaliseringUitwisseling

Op uitwisseling naar Azië: “Wat gaat dat grapje kosten?”

By 2019-04-04 No Comments

Ik snap heel goed dat docenten in een eerste gesprek over een uitwisseling met een land als India of China gereserveerd zijn. Ongeveer een jaar geleden had ik dat eerste gesprek namelijk zelf nog. Ik dacht wat veel van mijn collega’s ook zullen denken: het is ver, onbekend en veel te duur. Toch bleef het idee door mijn hoofd spoken hoe gaaf ik het zou vinden als mijn leerlingen de wereld buiten Europa op zo’n authentieke manier konden ervaren. Er moest toch een manier zijn waarop ik een uitwisseling voor al mijn leerlingen een mogelijkheid kon maken?

 

Waar een wil is, is een weg (naar Azië)

Het antwoord zat voor mij in de wilskracht van mijn leerlingen. Als tieners echt iets willen, zijn ze prima bereid daar hard voor te werken namelijk. Ik ging aan de slag. Ik nodigde geïnteresseerde leerlingen uit voor een bijeenkomst in de grote pauze en besprak mijn plan om zelf een groot deel van het benodigde geld in te zamelen dmv fundraising en sponsoractiviteiten. Eens kijken hoe ze zouden reageren. In oktober vertrekken we naar Chengdu en inmiddels hebben mijn leerlingen al meer dan 2000,- ingezameld en we zijn nog niet eens begonnen aan onze eerste grote sponsoractie. Om jullie ook een beetje op weg te helpen, vind je hieronder 6 tips om geld in te zamelen voor jullie reis.

1. Werk samen met een goed doel

Wij werken samen met de Plastic Whale Foundation in Amsterdam. Een deel van het opgehaalde geld komt direct ten goede aan deze organisatie. Op deze manier sponsoren mensen dus niet enkel de reis.

2. Open als begeleider een extra bankrekening

Je kan de sponsoractiviteiten via de schoolrekening laten lopen natuurlijk, maar op die manier verlies je snel het overzicht. Het kan erg prettig zijn om hier dus zelf een aparte rekening voor te openen. Added bonus: ook heel fijn als je zelf in China of India zit en dingen wilt afrekenen.

3. Statiegeld

Laat leerlingen statiegeldflessen ophalen in de buurt. Helemaal als ze twee weken van tevoren aankondigen dat ze op een bepaalde datum langskomen, kun je met name in kleine gemeenschappen op veel steun rekenen. Leerlingen kunnen ook een lokale supermarkt benaderen om te vragen of ze daar emballagebonnen mogen inzamelen gedurende een bepaalde periode.

4. Bake sale

Laat al je leerlingen drie of vier dingen bakken en verkoop dit gedurende een hele dag tijdens de pauzes op school. Hebben leerlingen geen contant geld? Geen probleem: print via je betaalapp enkele QR codes uit voor 1 of 2 euro. Wederom handig als je dan je eigen rekening hiervoor hebt aangemaakt.

5. Veiling

Organiseer op een namiddag een veiling in de aula, waar je leerlingen, ouders en docenten voor uitnodigt. Vervolgens bied je geen spullen aan, maar diensten: 4 x oud papier wegbrengen, bijles geven,  3 weken scooter poetsen, het kan allemaal. De zaal kan bieden voor de dienst en wederom gelijk afrekenen via de betaalapp.

6. Sponsoractiviteit

Dit blijft de meest efficiënte manier om geld in te zamelen. Ik raad aan om de sponsoractiviteit te linken aan duurzaamheid en het milieu. Ik ben me ervan bewust dat ik straks 18 leerlingen op een vliegtuig zet en dat dit het milieu niet ten goede komt. Aangezien ik heel sterk geloof in de meerwaarde van deze specifieke reis, doe ik het toch. Maar ik wil dat mijn leerlingen beseffen wat dat betekent. Daarom zijn dit onze sponsoractiviteiten:

Laat leerlingen langs deuren en familie gaan, waar ze uitleggen waarvoor ze de sponsoractiviteit doen. Vermeld hierbij zowel de reis als het goede doel. Laat elke leerling persoonlijk een vlogje maken tijdens de activiteit, die ze met een betaalverzoek kunnen delen met hun sponsoren.

Grenzeloos leren: het begin van grenzeloos acteren

Uiteraard heb ik niet de illusie dat deze activiteiten hun carbon footprint direct neutraliseert, maar ik geloof wel dat ik leerlingen help om een bewuste keuze te maken in de reizen die ze maken en zich af te vragen of het echt een meerwaarde heeft. Ik wil dat mijn leerlingen leren samenwerken met mensen van over de hele wereld, juist zodat ze uiteindelijk beter zijn uitgerust om mee te denken in grenzeloze beleidsvorming met betrekking tot internationale vraagstukken als de klimaatproblematiek. Daar is deze reis voor mij een onderdeel van. Als added bonus leren mijn leerlingen ook over de kracht die hun eigen handelen heeft in het waarmaken van hun wensen en dromen.

Kortom: dat ‘grapje’ is zo duur als je het zelf maakt.

Margriet werkt bij Globi, maar is daarnaast ook tto-coördinator en docent op het Berlage Lyceum in Amsterdam.