ga('send', 'pageview');

Uitwisselen: leuk, leerzaam én voor de lange termijn

nov 12, 2018
Karien Verhappen

De beroemde Romereis, survivallen in de Ardennen, een paar dagen Berlijn: gepassioneerde docenten zorgen op veel scholen al jarenlang voor indrukwekkende ervaringen die leerlingen lang bijblijven. En wat zou het gaaf zou het zijn als je deze reizen kunt verdiepen met lokaal contact! Zo laat je leerlingen niet alleen kennis maken met een andere plek, maar ook met een andere manier van leven.

Chinese en Nederlandse leerlingen repareren samen een fiets in Xiamen

Het Rijnlands Lyceum Wassenaar op uitwisseling in Xiamen, China

Visie op internationalisering

Het type activiteiten dat je via je school aanbiedt, hangt natuurlijk af van wat je wilt bereiken met je activiteit. Van je visie op internationalisering. Wil je leerlingen kennis laten maken met andere plekken? Of zitten er ook leerdoelen aan vast die te maken hebben met interculturele vaardigheden? Is dat laatste het geval, dan ben je er met het bezoeken van een ander land niet. Dan moeten de leerlingen actief en met ondersteuning aan de slag. Overigens hoef je voor een interculturele les lang niet altijd het land uit: neem een kijkje in de collectie uitzendingen van puberruil en je ziet hoe dichtbij je kunt leren van andere culturen.

Uitwisselen draait niet om zien, maar om beleven

Als docent op een school heb je een bijzondere positie: je kunt leerlingen ervaringen aanbieden die ze privé op geen enkele wijze zelf kunnen organiseren. Een uitwisseling is daar het ultieme voorbeeld van: hiermee geef je de leerling een inkijkje in het echte leven van een leeftijdsgenoot op een andere plek in de wereld. Niet alleen leuk, maar ook spannend, uitdagend en blikverruimend. Bij een schoolreisje zie je veel, bij een uitwisseling draait het om ‘beleven’.

Ingrediënten van een succesvolle uitwisseling

Het gastgezin en de facilitering van een goede communicatie hiermee zijn twee belangrijke sleutels tot een impactvolle uitwisseling. Elke keer blijken een goede buddy match (de koppeling tussen de Nederlandse leerling en de buitenlandse leerling) en activiteiten gericht op de kennismaking essentieel. Maar ook in de andere activiteiten van de uitwisselingsweek, denk aan projectlessen en gezamenlijke bezoeken, is interactie belangrijk. Daarin leren leerlingen samenwerken en communiceren met mensen uit een andere cultuur.

Kies voor wat jullie school en leerdoelen past

We zoomen nu in op uitwisselingen, omdat wij daar erg in geloven. Maar belangrijk is dat je activiteiten kiest die bij jullie school passen. En dat deze praktisch mogelijk zijn. Is een uitwisseling voor jullie niet haalbaar, maar wil je wel lokaal contact? Bouw dan bijvoorbeeld een scholenbezoek in jullie studiereis in. Of een bezoek aan een lokaal bedrijf. Dat zijn activiteiten die leerlingen misschien in eerste instantie niet zo leuk vinden, maar ze blijven hen vaak wel het langste bij. Denk maar aan het verblijf in een gastgezin: erg spannend, maar achteraf ook het meest leuke en leerzame.

Tot slot het toverwoord: balans

Wij zijn ervan overtuigd: de beste uitwisseling is de gebalanceerde uitwisseling. Een uitwisseling met een goede verhouding tussen activiteiten op school (gericht op vaardigheden, projecten, samenwerking), een aantal lokale hoogtepunten en culturele activiteiten en genoeg ruimte om rust op te bouwen voor reflectie. Vaak vinden we een uitwisseling ver weg heel indrukwekkend en nastrevenswaardig, maar zo’n uitwisseling is niet per se impactvoller. Een goed opgesteld programma in België kan leerzamer zijn dan een ‘studiereisje Beijing.’

Wil je op een actieve en effectieve manier samen met collega’s of leerlingen zelf de basis voor een uitgebalanceerd programma ontwerpen? Onze Navigator Internationalisering kan je helpen.