Schrijf je nu in voor onze webinar 'Cultuur in dialoog - Schurende gesprekken' voor mbo op 4 februari

Top 10 meest gelezen artikelen van 2024

In december zie je overal jaaroverzichten voorbij komen. Zo ook bij ons! Wij maakten een lijstje van de artikelen op onze website die dit jaar het meest gelezen zijn. Dit zijn ze, wat is jouw favoriet? 

1. Wereldburgerschap: wat betekent dat nu eigenlijk?

Twee jaar geleden schreven we dit artikel, maar met de groeiende behoefte van scholen om invulling te geven aan burgerschap en wereldburgerschap is het artikel nog relevanter geworden. Zoek je richting en inspiratie voor het invullen van jullie eigen definitie van burgerschap of wereldburgerschap? Dit artikel gaat over de definitie van wereldburgerschap die wij aanhouden, onze kijk op onderwijs op het gebied van wereldburgerschap en de manieren waarop wij daar als organisatie bij ondersteunen.

Lezen als je:

  • Globi’s kijk op wereldburgerschap wilt leren kennen
  • Inspiratie zoekt voor jullie eigen definitie van wereldburgerschap
  • Wilt weten op welke manieren wij jullie bij onderwijs kunnen ondersteunen

Naar het artikel

2. Interculturele communicatie en high en low context

Dit artikel komt echt uit de oude doos, maar is tijdloos. Bij Globi bouwen we onze producten en diensten op vanuit de behoeften in de praktijk én vanuit wetenschap, met name theorieën en onderzoek op het gebied van interculturele communicatie. Dit artikel gaat over high and low context cultures: high en low context cultures verschillen in de waarde die ze hechten aan directe en indirecte communicatie. Het artikel helpt bij bewustwording over cultuur en communicatie, maar kan ook helpen de manieren van communiceren van leerlingen, studenten, ouders en collega’s beter te begrijpen.

Lezen als je:

  • Meer wilt leren over theorieën over interculturele communicatie
  • Geïnteresseerd bent in de verschillende manieren van communiceren, direct en indirect, tussen en binnen culturen. 

Naar het artikel

3. Interview Sabrina Alhanachi over cultureel responsief lesgeven: ‘Bewustwording is echt stap één’

Een interview met Sabrina Alhanachi, orthopedagoog en promovenda (afrondende fase) bij de sectie onderwijswetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam, over Cultureel Responsief Lesgeven. Cultureel Responsief Lesgeven is een onderwijsbenadering waarbij je je ervan bewust bent dat leerlingen verschillende normen, waarden, ervaringen, perspectieven en referentiekaders hebben. Samen met Sabrina Alhanachi en Mari Varsanyi ontwikkelden we de professionaliseringstool voor Cultureel Responsief Lesgeven (CRL-Tool), kosteloos aan te vragen bij onze materialenpagina. Wil je bewuster zijn van de culturele achtergronden van leerlingen, deze erkennen en gebruiken in je instructies, lesmateriaal, communicatie en relaties met leerlingen? Sla dit interview niet over en vraag de CRL-Tool aan. 

Lezen als je: 

  • Jullie onderwijs inclusiever wilt maken en handvatten zoekt 
  • Wilt weten wat Cultureel Responsief Lesgeven nu precies inhoudt 
  • Wilt onderzoeken wat Cultureel Responsief Lesgeven jullie school kan brengen

Naar het artikel

4. “Burgerschap is durven echt te zijn en vanuit daar verbinding maken”

Verbinding houden met elkaar: in deze tijden van polarisatie is dit nog belangrijker.Het belang van elkaar ontmoeten, verbinding maken en onderzoeken hoe je, gegeven de verschillen, kunt samenleven: daar gaat dit interview met docent Bram Verhoeff over. Met mooie quotes en tips voor activiteiten laat hij zien hoe hij, samen met collega’s bij het Greijdanus, werkt aan burgerschap en wereldburgerschap. 

Lezen als je: 

  • Meer wilt weten over het lokaal werken aan (wereld)burgerschapsvaardigheden (dus zonder de grens over te gaan) 
  • Inspiratie zoekt voor het met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp burgerschap 
  • Voorbeelden zoekt van activiteiten die kunnen bijdragen aan (wereld)burgerschapsvaardigheden  

Naar het artikel

5. 7x Wereldburgerschap zichtbaar maken in de school

Veel scholen worstelen ermee: het zichtbaar maken van hoe je met leerlingen of studenten werkt aan wereldburgerschap. Een tijd terug schreven we in dit artikel waarom dit belangrijk is en gaven we concrete voorbeelden van hoe je wereldburgerschap waarneembaar kunt maken binnen en buiten de school. Richt jij je op burgerschap en niet op wereldburgerschap? De tips zijn zeker ook toepasbaar op burgerschap.

Lezen als je:

  • Inspiratie zoekt om jullie aanpak op (wereld)burgerschap beter te laten zien binnen en buiten jullie school 

Naar het artikel

6. Training Cultuur in Dialoog: over lesgeven in de dynamiek van culturele diversiteit

Sinds 1,5 jaar geven we de training Cultuur in Dialoog – Schurende Gesprekken, en sindsdien is het de training die het meeste wordt aangevraagd. De behoefte om zelfverzekerd schurende gesprekken met leerlingen of studenten te kunnen voeren en tussen leerlingen te kunnen faciliteren is groot onder docenten en groeit nog steeds. Niet gek ook: de polarisatie in de samenleving is ook terug te zien in  de klassen. Na het geven van de eerste trainingen schreven we er dit artikel over. Natuurlijk is de training verder doorontwikkeld en uitgebreid, maar de kern van de training en van dit artikel staat nog steeds overeind. 

Lezen als je: 

  • Meer wilt weten over lesgeven in een multiculturele onderwijscontext 
  • Wilt inspelen op de diversiteit binnen de leerlingen- of studentenpopulatie 
  • Wilt weten hoe we, in deze training, casuïstiek gebruiken om te oefenen met het voeren van schurende gesprekken 

Naar het artikel

7. Wat onvertaalbare woorden je vertellen

Dat taal en cultuur onlosmakelijk verbonden zijn wordt duidelijk uit dit laagdrempelige artikel dat we ter inspiratie schreven. Onvertaalbare woorden zijn woorden die je in andere talen misschien wel kunt uitleggen, maar waar in die talen geen woord voor bestaat dat precies dezelfde betekenis heeft als het origineel omdat het de betekenis te maken heeft met de cultuur waarin de taal zich heeft ontwikkeld. 

Lezen als je:  

  • Meer wilt leren over de relatie tussen taal en cultuur
  • Houdt van talen 
  • Inspiratie zoekt voor een leuke les over de verbinding tussen taal en cultuur

Naar het artikel

8. Vakspecifieke toepassingen van het Globi-Trotterspel voor interculturele vaardigheden

Toen we het spel Globi-Trotter, ons educatieve bordspel voor het oefenen met interculturele vaardigheden, net ontwikkeld en uitgegegeven hadden, schreven we een artikel over hoe je Globi-Trotter kunt toepassen in vaklessen als geschiedenis, Nederlands en aardrijkskunde. Jouw lessen verrijken met Globi-Trotter? Doe in dit artikel inspiratie op. 

Lezen als je: 

  • Ideeën zoekt voor het gebruiken van Globi-Trotter in een les maatschappijleer, aardrijkskunde, Engels, geschiedenis of in een mentorles

Naar het artikel

9. “Het is beter om geïnteresseerd te zijn dan om interessant te zijn”

Afgelopen jaar hebben we in onze artikelen de focus gelegd op een aantal burgerschapsonderwerpen: multiperspectiviteit, vrijheid, gelijkheid, maatschappelijke betrokkenheid, nieuwsgierigheid en verwondering. Dit interview met Jason Fredrick, die gastlessen over nieuwsgierigheid geeft in het basis- en voortgezet onderwijs, gaat over hoe we (terug) in onze nieuwsgierigheid kunnen stappen. Nieuwsgierigheid kan ons, ook zonder dat we het eens worden, dichter bij elkaar brengen en de betrokkenheid in de maatschappij vergroten. 

Lezen als je:

  • Wilt weten hoe groot de waarde van nieuwsgierigheid is 
  • Nieuwsgierig bent naar hoe je je eigen bubbel kunt onderzoeken en verlaten 
  • Wilt lezen over hoe nieuwsgierigheid ervoor zorgt dat je zaken vanuit meerdere perspectieven kunt bekijken 
  • Over Jasons kijk op het verschil tussen verwondering en nieuwsgierigheid wilt lezen

Naar het artikel

10. “Na 25 jaar ontdekte ik dat je je anderszijn ook kunt omarmen”

In 2022 was Samir El Hadaoui één van de workshophouders op onze jaarlijkse inspiratiedag. Samir, voormalig docent en nu sociaal ondernemer, liep op zijn 24e vast, krabbelde op en leerde wat hij écht belangrijk vindt in het leven. In dit interview, dat we hielden ter voorbereiding op de inspiratiedag van toen, praten we over spanningsvelden rondom de thema’s inclusie en diversiteit: thema’s die ten grondslag lagen aan de uitdagingen die hij zelf moest overkomen en nog steeds actueel zijn. En over wat ons te doen staat willen we er in het onderwijs voor zorgen dat iedereen tot volle wasdom kan komen. 

Lezen als je:

  • Interesse hebt in het de thema’s gelijke kansen, diversiteit en inclusie
  • Nieuwsgierig bent naar wat het opzoeken van nieuwe plekken en ontmoetingen kan brengen
  • Inspiratie zoekt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling 

Naar het artikel