Workshop
Multiperspectiviteit
Samenwerken als je verschillende leerstijlen hebt
De effecten van multiculturaliteit
De huidige geopolitieke ontwikkelingen maken het pijnlijk duidelijk: wijzen naar goed of fout is niet de basis voor een constructieve discussie. Multiperspectiviteit is daarom een belangrijk concept binnen het onderwijs: hoe kun je vanuit verschillende perspectieven naar een situatie kijken? Welk lesmateriaal is er beschikbaar om hier op toegankelijke wijze aan te werken tijdens je lessen? Hoe kan je zelf een open blik behouden in het gesprek met je leerlingen en collega’s?
Over deze workshop
Geschikt voor
PO-docenten
VO-docenten
MBO-docenten
Locatie
Op school of externe locatie waar de studiedag plaatsvindt
Duur & Tijd
- 1,5 uur
Aantal deelnemers
Maximaal 15 deelnemers
Kosten
€ 750,- (excl. BTW en reiskosten) per workshop, minimale afname van twee dezelfde workshops.
Passende workshops
voor elke studiedag burgerschap
Ontdek hieronder met welke workshops we jullie nog meer kunnen ondersteunen.
Alle workshops
Wereldburgerschap in de praktijk: het Globitrotterspel
Hoe ga je om met culturele dilemma’s binnen en buiten je lespraktijk? Hoe handel je in situaties die nieuw voor je zijn? Met ons bordspel Globi-Trotter als basis werk je in deze workshop aan interculturele competenties zoals het vergroten van cultureel zelfbewustzijn, nieuwsgierigheid, wisselen van perspectief en openheid.
Workshop Wereldburgerschap in de praktijk: Globi-TrotterWorkshop Barnga
In deze workshop ervaar je wat de effecten van multiculturaliteit in de praktijk zijn. Je gaat samen met de andere deelnemers aan de slag met een experiment: een spelsimulatie waarin jullie onderzoeken hoe mensen met diverse leerstijlen kunnen leren om samen te werken met elkaar, in een competitieve setting.
Meer over deze workshopWorkshop Vakoverstijgend werken aan wereldburgerschap
In deze workshop onderzoek je wat vakoverstijgend werken aan internationalisering kan betekenen voor jouw onderwijs. Welke centrale thema’s zijn er te ontwaren binnen jullie aanpak, en hoe kan je hier vanuit verschillende vakken op inspelen? Aan de hand van een format voor vakoverstijgende projecten zoek je de verbinding op met collega’s van andere vakken en maak je een aantal ideeën direct concreet.
Meer over deze workshopWorkshop Story Circles
Story Circles is een gestructureerde gespreksmethode ontwikkeld voor Unesco en gebaseerd op conflicthanteringsstrategieën uit verschillende culturen. De gespreksmethode heeft als doel het ontwikkelen van interculturele vaardigheden. In deze workshop gaan we in gesprek over interculturele ervaringen en dilemma’s, waarbij de focus ligt op begrijpend luisteren en empathie.
Meer over deze workshopWorkshop Burgerschap en wereldburgerschap: een vak apart?
Wat zijn de definities van burgerschap en wereldburgerschap? Wat betekenen deze concepten voor onze school en voor mij als docent? Hoe overlappen ze elkaar en waar kunnen ze elkaar versterken? Aan de hand van gesprekskaarten ga je met collega’s in gesprek over wat burgerschap en wereldburgerschap voor jou als mens en in je onderwijs.
Meer over deze workshopWorkshop Multiperspectiviteit
De huidige geopolitieke ontwikkelingen maken het pijnlijk duidelijk: wijzen naar goed of fout is niet de basis voor een constructieve discussie. Multiperspectiviteit is een belangrijk concept binnen het onderwijs en het kunnen kijken naar maatschappelijke uitdagingen en ontwikkelingen: hoe kun je vanuit verschillende perspectieven naar een situatie kijken? Welk lesmateriaal is er beschikbaar om hier aan te werken tijdens je lessen?
Meer over deze workshopWorkshop Cultuur in dialoog – Schurende gesprekken
Wanneer speelt cultuur een rol in mijn lessen? Hoe kan ik de invloed van culturele diversiteit herkennen en erkennen? In deze workshop staat kennis van verschillende benaderingen van cultuur en ontwikkelingen op het gebied van interculturele communicatie centraal. Na deze interactieve workshop weet je op welke vlakken je aan de slag kunt om met zelfvertrouwen een, op cultureel gebied, schurend gesprek te kunnen voeren met en faciliteren tussen leerlingen en studenten.
Workshop Cultuur in dialoogDe hele studiedag door ons laten faciliteren?
Naast losse workshops verzorgen wij ook totaalprogramma’s voor een studiedag in het teken van burgerschap of wereldburgerschap. Deze studiedagen wakkeren het vuur voor burgerschap aan, zorgen voor verbinding tussen vakken en docenten en vergroten het draagvlak voor het werken aan burgerschapsthema’s.
Vraag hier de brochure aan voor het studiedagprogramma ‘Boost voor Burgerschap’
"*" geeft vereiste velden aan
Vragen of maatwerk wensen?
Opzetten van studiedag waarin burgerschap of wereldburgerschap centraal staan? Wij ondersteunen je bij de ontwikkeling. Ook kunnen we, als jullie dit wensen, de gehele ontwikkeling en uitvoering voor jullie faciliteren.
Plan een afspraak in voor een intake. Dat kan via een video-gesprek, telefonisch of op locatie.
Andere trainingen
Interessante kennisartikelen
“Voor gelijke kansen moeten we àlle leerlingen en studenten uitdagen”
Op donderdag 6 april trapt Kennedy Tielman onze inspiratiedag over Superdiversiteit af. Kennedy Tielman is onderzoeker aan de Wageningen Universiteit en docent en lerarenopleider aan de Fontys University of Applied Sciences in Tilburg. Kennedy concentreert zich met zijn onderzoek op culturele diversiteit, met name in het MBO. Begonnen als scheikundeleraar, nu expert op het gebied […]
Van verschillen naar verbinding: over de culturele kloof
Verbinding maken met de andere kant van de wereld was nog nooit zo eenvoudig: met één klik op de knop kunnen we de wereld ontdekken van iemand die aan de andere kant van de aardbol woont. Of de wereld ontdekken van iemand die misschien wel dichtbij woont, maar een heel ander leven leidt. Toch lijkt […]
Story Circles: methode voor interculturele vaardigheden
Op zoek naar een toegankelijke en tegelijkertijd diepgaande methode om met leerlingen, studenten of collega-docenten te werken aan interculturele competenties? Maak kennis met Story Circles.…
Zeg docent, hoe zit het met jouw open blik?
Je kunt geen inclusieve school zijn zonder dat je werkt aan de open blik van leerlingen. En je kunt niet inclusief lesgeven als je als…