Interculturele vaardighedenInternationaliseringWereldstage

Stagelopen in Beijing: “Ik had het gevoel dat ik er echt even woonde”

By 2018-08-27 No Comments

In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs onderzoeken leerlingen wat ze later willen doen. Tegelijkertijd worden ze ook gestimuleerd te leren van andere culturen. Bij Globi organiseren we, in samenwerking met het BenCham (Benelux Chamber of Commerce in China) wereldstages waarin leerlingen kennismaken met het werkende leven in China: twee vliegen in een klap dus. Weten wat zo’n wereldstage hen brengt?

Stagelopen in Beijing, China

Leerlingen die kiezen voor een wereldstage naar China werken en wonen een week lang in Beijing. Dit is niet alleen de hoofdstad, maar ook de thuisbasis van de meeste van China’s grootste staatsbedrijven en een groot aantal Fortune Global 500 bedrijven (Fortune Global is een lijst van de 500 grootste bedrijven ter wereld). Een week lang werken en wonen in een andere cultuur heeft verschillende voordelen, zo vertellen de leerlingen die al eens zijn mee geweest. We zetten de belangrijkste vier op een rijtje:

1. Cultuur proeven van binnenuit

Stagelopen is heel anders dan bijvoorbeeld op vakantie gaan naar China. Je bent geen toerist, maar neemt deel aan het werkende en dagelijkse leven in de stad Beijing. Een van de leerlingen: “Doordat je ging werken in Beijing, had je ook echt het gevoel dat je er woonde.” Natuurlijk, culturele uitstapjes staan ook op het programma. Maar die unieke kijk in het echte Chinese (werkende) leven maakt het verschil.   

2. Werken aan interculturele én beroepsmatige vaardigheden

Tijdens de wereldstage in Beijing lopen de Nederlandse leerlingen stage bij verschillende bedrijven. In het verleden zijn dit onder andere Sennheiser, Beijing Foreign Studies University, Sovereign en BenCham geweest. Leerlingen lopen bijvoorbeeld mee met een marketingmanager of voeren een marktonderzoek uit. Ook houden ze interviews met collega’s over interculturele onderwerpen en geven presentaties. Tijdens de stage werk je als leerling dus aan beroepsmatige en interculturele vaardigheden tegelijkertijd.

3. Vrijheid en zelfstandigheid

Tijdens de wereldstage worden leerlingen uitgedaagd als het gaat om zelfstandigheid. “Ik vond die vrijheid heel fijn. Zo ging je bijvoorbeeld zelf met de metro naar je stageplek en had je ook in de avonden vrije tijd. Dat zorgt ervoor dat je je toch wel wat zelfstandiger gaat gedragen. Ik heb geleerd dat ik me best prima alleen kan redden in zo’n grote stad ver van huis. En ik kijk op een meer open manier tegen de wereld en andere culturen aan.”

4. Blik op de (internationale) toekomst

Tijdens de stage, maar ook daarna, bespreken leerlingen hun indrukken en reflecteren op hun ervaringen. Wat heb ik geleerd? Wat vond ik interessant, wat vond ik minder leuk? Maar ook: zou ik in the buitenland willen werken? Hebben de ervaringen in China mijn toekomstbeeld veranderd of bevestigd? “Door de stage wil ik graag meer nieuwe culturen leren kennen, maar ik heb ook veel over mezelf geleerd.”

Naast deze vier punten kunnen de leerlingen nog veel meer redenen opnoemen om op wereldstage te gaan. Wil je hier meer over weten? We vertellen er graag meer over!