Over ons

Leren van de wereld,
leren voor het leven

Wij zijn ervan overtuigd dat het opdoen van interculturele ervaringen binnen een internationale, educatieve context een waardevolle basis legt voor de toekomst.

De mondialiserende wereld en onbegrensde mogelijkheden

De wereld wordt iedere dag een stukje kleiner door globalisering. We raken meer met elkaar verweven door de films die we kijken, het eten dat we eten, de muziek die we luisteren, de kleding die we dragen, maar ook door onze reizen, studies, stages en werk in het buitenland. 

Die vervagende grenzen maken het steeds belangrijker om te begrijpen wie je bent in relatie tot anderen. 

De wereldburger en interculturele competenties

In het contact met mensen uit andere culturen merk je dat culturele normen en waarden kunnen verschillen. Een standaard recept om hier goed mee om te gaan bestaat niet: wij geloven dat het gaat om persoonlijk contact. Belangrijk is dat je weet wie jij bent in relatie tot anderen, wereldwijd. En dat je weet wat je kan en wíl doen in situaties die je onbekend zijn.

Interculturele vaardigheden, zoals openheid en het kunnen wisselen van perspectief, zijn belangrijk. Met de juiste competenties op zak wordt intercultureel contact, in het buiten- én binnenland, effectiever en betekenisvoller.

De onderwijsinstelling en impactvolle internationalisering

Internationalisering staat bij veel onderwijsinstellingen op de kaart. Daardoor hebben steeds meer leerlingen en studenten de mogelijkheid om te leren met en van andere culturen. Maar internationalisering is geen toverwoord; een internationale ervaring is niet per se een intercultureel leermoment.

Met onze expertise op het gebied van intercultureel leren, ondersteunen wij het vo, mbo en ho bij het ontwikkelen en uitvoeren van impactvolle internationaliseringsactiviteiten: in de klas of daarbuiten; binnen de grenzen van Nederland of eroverheen.

Met programma’s, projecten, materialen en methoden helpen we het onderwijs ervoor te zorgen dat iedere leerling of student zich wereldburger voelt.

Ons team

Ons team werkt nauw samen met partners in China en India. Samen zorgen we voor interculturele programma’s, materialen en ondersteuning die ertoe doen.

Rosanne Severs

Strategie en Ontwikkeling / Interculturele Communicatie / India

Rosanne gooit je in het diepe en zorgt er tegelijkertijd voor dat je een uitstekende zwemband om hebt. Nadat ze zelf in o.a. Binnen-Mongolië (China) en Italië studeerde, woonde en werkte, wilde ze het avontuur over de grens ook voor anderen mogelijk maken; op een veilige, beschermde manier en met extra verdieping. Uit die wens is Globi geboren. Rosanne studeerde af in Taal- en cultuurstudies (BA) en Interculturele Communicatie (MA) aan de Universiteit Utrecht, de plek waar ze nu naast haar werk bij Globi trainingen ontwikkelt over interculturele competenties voor de interne staf. Last, but not least: Rosanne is moeder van twee wereldmeiden: Leila en Noor.

Danny Nobel

Educatieve Samenwerking met China | Internationaliseringsbeleid

Danny is bij ons directeur China. Ieder jaar coördineert hij minimaal 25 uitwisselingen met Chinese scholen, en op kantoor hoor je hem dan ook vaker Chinees praten dan Nederlands. Hoe chaotisch de dingen ook dreigen te lopen door grote tijds- en cultuurverschillen: Danny houdt de boel strak onder controle. Na zijn opleiding Sociale Geografie aan de Universiteit Utrecht raakte hij geïnspireerd door China en studeerde nog een aantal jaar verder in Dalian en Xiamen. Hier rondde hij zijn bachelor en master in Sinologie af. Danny is gefascineerd door Chinese steden en verzamelt stiekem Chinese propagandakunst.

Maurice Kimman

Operatie |Bedrijfsontwikkeling |Persoonlijke ontwikkeling

Maurice is meester in het verbinden van de onderwerpen ’persoonlijke ontwikkeling’, het ‘aanleren van vaardigheden’ en het ‘behalen van resultaat’. Bij Globi combineert Maurice dat wat hij ziet gebeuren in de wereld, globalisering en de omgang tussen mensen, met zijn jarenlange ervaring met en kennis en ideeën over het onderwijs. Waarbij het doel is: jongeren met kwalitatieve producten helpen in hun ontwikkeling. Is Maurice niet aan het werk, dan is hij bezig met sport, kraakt zijn hersens om de werking van het menselijk brein te doorgronden of mixt aan de keukentafel eighties klassiekers met moderne muziek. Het beste concert dat hij gezien heeft? Sting, op het Royal Park Festival. Wie hij graag nog een ticket voor zou bemachtigen? Coldplay.

Julius Schrijvers

Internationaliseren met China | Intercultureel leren

Hoe groot de hectiek ook is, Julius blijft kalm. En dat is fijn wanneer er iets geregeld moet worden met een visum bijvoorbeeld. Of wanneer een uitwisselingsprogramma niet helemaal loopt zoals gepland en er improvisatievermogen aan te pas moet komen. Al jarenlang verzorgt hij de begeleiding van onze uitwisselingen naar China, waardoor hij het reilen en zeilen van de Chinese onderwijswereld kent. Met een onderzoeksmaster Antropologie van de Universiteit van Utrecht op zak brengt hij naast praktische ervaring ook een flinke inhoudelijke basis mee. Naast zijn werk bij Globi zet Julius zijn kwaliteiten graag in voor een stevig potje basketbal. Durf jij het tegen hem op te nemen?

Karien Verhappen

Communicatie & Marketing | Educatief Ontwikkelaar

Karien speelt graag met taal. De Nederlandse dan, de Chinese en Indiase is ze (nog) niet machtig. Met haar masters in Communicatiewetenschap en Onderwijskunde en ervaring op het gebied van copywriting versterkt ze het team op het communicatieve en educatieve vlak. Ze is trouwens niet alleen creatief met letters; Karien tekent ook graag. Haar tekenzak gaat daarom steevast mee in de handbagage als ze weer eens op reis gaat.

Puck Stamps

Reisbegeleider China

Puck houdt van de Chinese taal en cultuur en laat anderen daar graag kennis mee maken. Ze woonde drie jaar in China, waar ze als docent Engels werkte en Chinees studeerde. In Nijmegen studeerde ze Communicatie- en Informatiewetenschappen (BA) en Bedrijfsjournalistiek (MA). Puck wordt blij van het moestuinseizoen en van goed gelukte baksels uit eigen keuken.

Niu Zhang

Intern

Ken je de provincie Zhejiang in China? Dat is waar Niu (spreek uit als New) is geboren. Ze behaalde haar bachelor in ‘English literature and cultural creative industries’ in Taipei en doet nu haar master Intercultural Communication in Utrecht. Bij Globi wil ze leren over het organiseren van uitwisselingen en de invloed van uitwisselen op de interculturele competenties. Ze focust zich op de summer school die we organiseren voor Chinese studenten en creëert Chinese communicatie- en marketinguitingen. Niu is dol op reizen en nieuwe muziek ontdekken. Dus luister jij al jaren naar dezelfde Spotify-lijst? Schroom niet deze muziekliefhebber om tips te vragen!

Margriet Dijkstra

Internationalisering | Visie & Praktijk | India

Margriet ondersteunt Globi in de werkzaamheden voor het Europe Meets India netwerk (EUMIND). Ze zorgt voor de communicatie met de Nederlandse scholen en onderhoudt de contacten met partners in India. Naast haar werk bij Globi is ze docent Engels en coördinator TTO op een Amsterdamse school. Ze gelooft sterk in de waarde van internationale ervaringen. “In het buitenland heeft nog niemand verwachtingen van je en kun je jezelf opnieuw uitvinden”. Zelf gaf ze les in Sri Lanka en deed in Zuid-Afrika onderzoek naar meertaligheid aan de universiteit van Stellenbosch. Tot slot: Margriet wil Harry Potter in minimaal vijf talen lezen. Ze leest nu deel vier in het Spaans.
Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden op het gebied van intercultureel leren?

Neem contact met ons op!