Leren van de wereld,
leren voor het leven

Wij zijn ervan overtuigd dat het opdoen van interculturele ervaringen binnen een internationale, educatieve context een waardevolle basis legt voor de toekomst.

De mondialiserende wereld en onbegrensde mogelijkheden

De wereld wordt iedere dag een stukje kleiner door globalisering. We raken meer met elkaar verweven door de films die we kijken, het eten dat we eten, de muziek die we luisteren, de kleding die we dragen, maar ook door onze reizen, studies, stages en werk in het buitenland. 

Die vervagende grenzen maken het steeds belangrijker om te begrijpen wie je bent in relatie tot anderen. 

De wereldburger en interculturele competenties

In het contact met mensen uit andere culturen merk je dat culturele normen en waarden kunnen verschillen. Een standaard recept om hier goed mee om te gaan bestaat niet: wij geloven dat het gaat om persoonlijk contact. Belangrijk is dat je weet wie jij bent in relatie tot anderen, wereldwijd. En dat je weet wat je kan en wíl doen in situaties die je onbekend zijn.

Interculturele vaardigheden, zoals openheid en het kunnen wisselen van perspectief, zijn belangrijk. Met de juiste competenties op zak wordt intercultureel contact, in het buiten- én binnenland, effectiever en betekenisvoller.

De onderwijsinstelling en impactvolle internationalisering

Internationalisering staat bij veel onderwijsinstellingen op de kaart. Daardoor hebben steeds meer leerlingen en studenten de mogelijkheid om te leren met en van andere culturen. Maar internationalisering is geen toverwoord; een internationale ervaring is niet per se een intercultureel leermoment.

Met onze expertise op het gebied van intercultureel leren, ondersteunen wij het vo, mbo en ho bij het ontwikkelen en uitvoeren van impactvolle internationaliseringsactiviteiten: in de klas of daarbuiten; binnen de grenzen van Nederland of eroverheen.

Met trainingen, adviestrajecten, workshops, uitwisselingsprojecten en activiteiten in het kader van internationalisation at home helpen we het onderwijs ervoor te zorgen dat iedere leerling of student zich wereldburger voelt. Weten waarop al onze producten en diensten gestoeld zijn? 

Bekijk Globi's fundament

Ons team

Rosanne Severs

Directeur

Rosanne gooit je in het diepe en zorgt er tegelijkertijd voor dat je een uitstekende zwemband om hebt. Nadat ze zelf in o.a. Binnen-Mongolië (China) en Italië studeerde, woonde en werkte, wilde ze het avontuur over de grens ook voor anderen mogelijk maken; op een veilige, beschermde manier en met extra verdieping. Uit die wens is, alweer bijna 10 jaar geleden, Globi geboren. Rosanne studeerde af in Taal- en cultuurstudies (BA) en Interculturele Communicatie (MA) aan de Universiteit Utrecht. Last, but not least: Rosanne is moeder van drie jonge wereldburgertjes: Leila, Noor en Isaac.

Danny Nobel

Operationeel Directeur

Internationaliseren zonder je eigenheid te verliezen, dat is Danny's expertise. De wereld biedt scholen en bedrijven oneindig veel mogelijkheden, maar met zijn praktische aanpak en gevoel voor nuance, zorgt Danny dat er altijd gehandeld wordt vanuit wat het best past bij de eigen identiteit. Zijn ervaring deed Danny onder andere op tijdens zijn studie Chinese taal en literatuur in China waar hij bijna 5 jaar woonde, en tijdens alle uitwisselingen en delegaties die hij daarna in zowel Nederland als China begeleide.
Nog voor zijn tijd in China studeerde Danny Sociale Geografie aan de Universiteit Utrecht. Hij blijft gefascineerd door steden, treinen en metro's, maar tegenwoordig is hij steeds vaker in het bos te vinden. Hij is, naast operationeel directeur en mede-eigenaar van Globi, namelijk ook gediplomeerd shinrin-yoku-instructeur.

Julius Schrijvers

Adviseur Internationalisering & Wereldburgerschap

Een groep enthousiaste mensen en een whiteboard; meer heeft Julius niet nodig voor een goede sessie over internationalisering en wereldburgerschap. Al meer dan zes jaar versterkt hij het Globi-team. Zijn praktijkervaring deed hij bij ons op met het organiseren van uitwisselingen met China. Hij denkt tegenwoordig, zowel praktisch als beleidsmatig, ook graag mee met mensen die op zoek zijn naar manieren om het wereldburgerschapsonderwijs op scholen opnieuw vorm te geven. Julius initieerde Globi’s kenniscentrum en ontwerpt regelmatig methodes voor onze adviestrajecten. Hij gaat er graag op uit en reist het hele land door om sessies en workshops te geven aan docenten en leerlingen. Heb jij hem al langs zien treinen?

Noa de Zeeuw

Programmacoördinator Internationalisering

Toen Noa voor een half jaar naar Zuid-Amerika trok wist ze het zeker: “Interculturele communicatie is écht mijn passie. Je kunt je overal op de wereld thuis voelen als je een glimlach, zelfvertrouwen en een open blik met je meeneemt.” Noa houdt zich voor Globi bezig met de coördinatie van Eumind en Eumind Junior, onze digitale uitwisselingsnetwerken tussen India en Europa voor VO en PO. Daarnaast bewaakt ze de voortgang van onze adviestrajecten en staat ze graag voor de klas met verschillende gastlessen over wereldburgerschap. “De verrassende en scherpe inzichten die leerlingen hebben over cultuur en interculturele situaties blijven mij verbazen en geven mij ontzettend veel energie.” Ooit wil Noa alle landen ter wereld hebben bezocht.

Karien Verhappen

Marketing- en communicatiemedewerker

Karien speelt graag met taal. Met haar masters in Communicatiewetenschap en Onderwijskunde en ervaring op het gebied van copywriting versterkt ze het team op het communicatieve vlak. Ze is trouwens niet alleen creatief met letters; met haar DTP-vaardigheden vult ze ons team ook aan. En ze tekent graag: Kariens tekenzak gaat steevast mee in de handbagage als ze op reis gaat.

Wenhui Xu

Projectcoördinator Digitale Uitwisselingen China

Wenhui komt uit Beijing, studeerde daar Computer Science & Technology, werd hogeschooldocent én behaalde haar Master in Education. Na tien jaar lesgeven vertrok ze naar Nederland om International Studies te studeren in Leiden. Bij Globi werkt ze als projectcoördinator Digitale Uitwisseling China. Haar streven is het onderlinge begrip tussen Nederlandse en Chinese studenten te vergroten: een beter begrip kan conflicten voorkomen en deuren openen. Een vriend van Wenhui heeft haar eens ‘de vogel’ genoemd, omdat ze zo van reizen houdt en haar nieuwsgierigheid haar naar vele plekken brengt. Daarnaast is ze een keukenprinses van wereldorde: voor Wenhui is koken ook een manier om te leren over andere culturen.

Sophie de Weerdt

Projectcoördinator Wereldburgerschap

Sophie vindt het belangrijk dat iedereen al van jongs af aan leert om te gaan met cultuurverschillen: “Om goed voorbereid te zijn op het internationale toneel is het essentieel om een nieuwsgierige houding aan te nemen en meer te willen leren. En waar kan dat beter dan op school?” Sophie, ook wel Soof, werkt bij Globi als projectcoördinator Wereldburgerschap. Ze is een echte doorzetter die overal voor in is en er voor 200% voor gaat. Ze wil zoveel mogelijk van de wereld zien en is altijd uitgerust met een camera en creatieve kijk op de wereld.

Margriet Dijkstra

Trainer Internationalisering & Wereldburgerschap

Margriet is onze vaste trainer op het gebied van wereldburgerschap, internationalisering en intercultureel bewustzijn. Ze gelooft sterk in de waarde van internationale ervaringen. “In het buitenland heeft nog niemand verwachtingen van je en kun je jezelf opnieuw uitvinden”. Zelf gaf ze les in Sri Lanka en deed in Zuid-Afrika onderzoek naar meertaligheid aan de universiteit van Stellenbosch. Tot slot: Margriet wil Harry Potter in minimaal vijf talen lezen. Ze leest nu deel vier in het Spaans.

Maaike Oberink

Adviseur Internationalisering & Wereldburgerschap

Maaike bezoekt scholen om te adviseren over het belang van internationalisering en wereldburgerschap. Ze is naast adviseur voor Globi ook lerares op het Carmel College. Maaike vindt het belangrijk om leerlingen bewust maken van de wereld om hen heen. ``Door je te verwonderen over wat andere culturen te bieden hebben creëer je een open geest en word je ook bewuster van je eigen leven.`` Anderen zeggen over Maaike dat ze, als ze enthousiast is (en dat is eigenlijk altijd!), steeds harder gaat praten en meer gebaren gaat maken. Hoe dat eruit ziet zie je natuurlijk als ze als adviseur bij jullie op school komt.

Haitske van de Sande

Adviseur Internationalisering & Wereldburgerschap

Haitske heeft ruime ervaring in zowel het toerisme als voortgezet onderwijs. In haar rol als adviseur internationalisering en wereldburgerschap kan ze die combinatie perfect inzetten. “Ik vind het belangrijk dat leerlingen zoveel mogelijk ervaringen, vaardigheden en kennis opdoen, zodat ze straks de wereld zo goed mogelijk kunnen laten draaien.” Anderen zeggen over Haitske dat ze enthousiast, passievol en gedreven is, en over tomeloze energie beschikt. Als ze even niet met de hele wereld bezig is, houdt Haitske ervan om te ontsnappen in een boek of uit een escape room.

Puck Stamps

Reisbegeleider China

Puck houdt van de Chinese taal en cultuur en laat anderen daar graag kennis mee maken. Ze woonde drie jaar in China, waar ze als docent Engels werkte en Chinees studeerde. In Nijmegen studeerde ze Communicatie- en Informatiewetenschappen (BA) en Bedrijfsjournalistiek (MA). Puck wordt blij van het moestuinseizoen en van goed gelukte baksels uit eigen keuken.