internationalisation at homeInternationaliseringsubsidie internationaliseringwereldburgerschap

Internationalisering en corona: leg je aanpak onder de loep!

By 2021-03-12 No Comments

Op veel scholen staat internationalisering sinds de uitbraak van corona stil, zo schreven we eerder. En dat is begrijpelijk: als je als team een mooie aanpak hebt ontwikkeld, dan wil je daar aan vasthouden. Daarnaast heb je nog duizend dingen aan je hoofd en is het aanpassen van je aanpak op internationalisering niet wat bovenaan je lijst staat. Maar dat neemt niet weg dat internationalisering op pauze zetten zorgelijk is. En onnodig.

 

Coronageneratie 

Leerlingen en studenten hebben geen makkelijke tijd nu corona door het land waait. Veel leerlingen zitten niet lekker in hun vel en veel studenten ervaren in deze tijd meer sociaal-emotionele problemen en eenzaamheid. En met het op stil zetten van internationalisering lopen zij ook een stuk interculturele en internationale ontwikkeling mis. De gedachte dat ze dit snel hebben ingehaald wanneer ze weer op uitwisseling gaan, is een risicovolle. Mobiliteit lijkt niet meer terug te komen zoals het er voorheen was; een reis naar het buitenland zou voor deze generatie wel eens geen mogelijkheid meer kunnen zijn.

Online de wereld over

Je internationaliseringsprogramma in de ijskast zetten, is bovendien ook niet nodig. Communiceren met mensen over de grens is nog nooit zo eenvoudig geweest als in dit digitale tijdperk. Met een online aanpak kun je er nog steeds voor zorgen dat leerlingen en studenten kennis maken met andere perspectieven in en op de wereld. Daarnaast speelt een online aanpak in op de vaardigheden waar de toekomst om vraagt: digitaal intercultureel communiceren.

Maar leerlingen en studenten zijn schermmoe. Toch?

Nog meer schermtijd: daar zitten leerlingen en studenten toch niet op te wachten? Dat is een uitspraak waar we bij Globi onze vraagtekens bij zetten. Want is het niet zo dat ze, na het online studeren, de telefoon pakken om op Whatsapp of Snapchat te communiceren met vrienden? Of om door Instagram te scrollen en filmpjes te kijken op TikTok? Wat leerlingen en studenten beu zijn, zijn de opdrachten en ‘alles dat moet’. Als iets leuk en interactief is, is die extra schermtijd voor hen geen probleem.

Laten we het leuk houden, want in het ‘leuke’ zit het ‘leren’

En daar zit hem de kern: online interactie met leeftijdsgenoten uit andere culturen is leuk. Het is een welkome afwisseling tussen alles wat moet gebeuren. Het is verrassend, wekt nieuwsgierigheid op en zorgt ervoor dat leerlingen en studenten leeftijdsgenoten uit andere culturen ontmoeten. Het brengt verwondering en energie en zorgt ervoor dat leerlingen en studenten ook weer met een frisse blik naar de rest van hun werk kunnen kijken.

Voorbeelden waarvan je de digitale vruchten plukt

Leerlingen en studenten zijn er dus bij gebaat dat internationalisering doorgaat, ook als internationale mobiliteit niet mogelijk is. En natuurlijk begrijpen wij ook dat een digitale, interculturele ontmoeting in eerste instantie minder aanspreekt dan daadwerkelijk op reis gaan. Maar als Globi zijn we overtuigd van de opbrengsten van digitaal internationaliseren, mits je dit goed aanpakt. Daarnaast lijkt deze periode ons het uitgelezen moment om je hele aanpak op internationalisering eens goed onder de loep te nemen. Ons advies aan scholen luidt daarom:

  • Breidt uit wat wel kan (online)
    Heb je al een online uitwisseling lopen? Kijk dan hoe je daar nog meer uit kunt halen. Zo hebben verschillende scholen die via Eumind digitaal uitwisselen het aantal projecten uitgebreid. Maar ook kun je kijken of je het aantal contactmomenten met India  binnen een project kunt verhogen, om de interactie te verhogen. Heb je nog geen digitaal uitwisselingsprogramma? Dan is dit het moment om te kijken welke online uitwisselingen goed binnen jullie aanpak zouden passen. Zo hebben verschillende scholen (waaronder het Ichtus College in Veenendaal) die via ons uitwisselen met China een online uitwisselingsprogramma  (SinoTalent) in hun programma opgenomen waarmee ze het contact met China en de connectie met de Chinese cultuur kunnen behouden.
  • Breng jullie internationalisering een niveau hoger
    Ook kun je deze periode gebruiken om je hele aanpak op internationalisering te versterken. Om de fundering goed te leggen en verbindingen te maken tussen activiteiten en vakken. Oftewel, om internationalisering op te nemen in de kern van je onderwijs en een doorlopende leerlijn internationalisering en wereldburgerschap te ontwikkelen. We hebben een handige gratis tool die je hierbij kan helpen: de wereldwijzer. En kijk ook eens naar het nieuwe adviestraject dat we ontwikkeld hebben om scholen hierbij te ondersteunen. Goed om te weten: de IFO-subsidie, die je nu kunt aanvragen, kun je precies voor dit doel inzetten.

Deel 1 van dit artikel lees je hier.

Zijn jullie klaar om weer op play te drukken als het om jullie internationalisering gaat? Laat het ons weten als je vragen hebt, we helpen je graag!