China

Het reilen en zeilen in een Chinees quarantaine hotel

By 2020-03-17 No Comments

Maandagavond lichtte minister president Mark Rutte toe wat de aanpak van Nederland is in de coronasituatie. De aanpak is anders dan die van China. Een voorbeeld: in China wordt van iedereen die uit het buitenland komt de temperatuur meteen bij aankomst opgemeten. Daarna moeten de mensen die uit het buitenland komen een tijd lang in een speciaal quarantaine hotel doorbrengen. In dit blog vertellen we je hoe het er in zo’n quarantainehotel in Pudong, Shanghai, aan toe gaat. 

Is het een hotel of een ziekenhuis?  

Shine, het quarantainehotel, is beiden. Reizigers die net gearriveerd zijn vanuit het buitenland worden voor quarantaine meteen ondergebracht in een hotelkamer in wat eerst een gewoon hotel was in Pudong. Tegelijkertijd is het nu medisch personeel dat de ‘gasten’ helpt. Zij voeren gezondheidschecks uit, maar brengen ook dagelijkse benodigdheden, zoals kleren of scheermesjes, naar de kamers. 

Op grote schaal in quarantaine

Shine en nog zeventien hotels in Pudong zijn omgebouwd tot quarantainegebieden. De hotels herbergen samen zo’n 5.000 mensen die terugkeren uit landen en regio’s die door corona zijn getroffen. Wanneer de reizigers bij het hotel aankomen wordt opnieuw hun temperatuur gemeten, hun kleding gedesinfecteerd en hun persoonlijke informatie geregistreerd. Pan Hongfen, huisarts: “Passagiers moeten na het landen soms uren wachten voor ze ondervraagd en geïnspecteerd worden. En daarna gaan ze in quarantaine. Dat proces is vermoeiend, zowel fysiek als mentaal. Dan kunnen mensen wel eens in een slechte bui raken en moeten wij geduldig blijven en empathie tonen. We zijn nu zowel quarantainepersoneel als hotelmedewerkers.”

Voorbij de taalverschillen

“Bijna alle mensen die hier komen spreken geen Chinees”, aldus Pan Hongfen. “Ik voer simpele Engelse gesprekken en soms gebruik ik gebaren om mezelf duidelijk te maken. Gelukkig heb ik ook twee vertaalapps, die helpen bij ingewikkeldere gesprekken. Maar vaak zijn twee zinnen voldoende: ‘Is er iets mis?’ en ‘Kan ik u helpen?” Een Italiaanse man, die in december naar Pudong kwam om te gaan werken voor een Shanghaise scheepsbouwer, was toen hij arriveerde in het hotel ongerust over hoe hij met het personeel kon communiceren. Pan Hongfen: “Toen hij hoorde dat ik Engels kon, was hij blij.”

De dokter als receptionist 

De situatie toont hoe flexibel het medisch personeel is en hoe ze zich aanpast aan de situatie. Het is dokter Chen Xiadoan, die normaal in het klinische laboratorium werkt, die nu de telefoon opneemt wanneer gasten bellen. “Deze ochtend belden 29 mensen met allerlei problemen, iemand meldde bijvoorbeeld dat er geen TV signaal was. Als er verzoeken zijn, proberen we die zo goed mogelijk in te willigen.” Beveiliger Zhang Yahui, gekleed in een beschermend pak, een beschermende bril en twee paar handschoenen, behandelt de bestellingen: “Elke dag handel ik wel 200 tot 300 bezorgingen af. Elk pakket wordt gedesinfecteerd.”

Een nieuw soort gastenboek

De inzet van het personeel in Shine wordt gewaardeerd met kaartjes, brieven en positieve social media berichten van gasten. “En sommige mensen bestellen eten voor ons”, vertelt Hou Kun, de leider van het medische team in Shine. “Dat vermindert de stress en doet ons goed.”

Voor deze blog gebruikten we Shine als bron. Lees het originele artikel hier.