Een lesmethode die je als docent veel werk uit handen neemt

Haitske van de Sande is docent Engels en EIO-coördinator (tto) in de onderbouw van de Christelijke scholengemeenschap Walcheren. Ze maakt nu al een aantal jaren gebruik van Globi-Trotter. “Het is een gave tool die docenten werk uit handen neemt.”

Beter leren communiceren in het buitenland

“Tweetalig onderwijs bevat een component Europese en Internationale Oriëntatie (EIO) want leerlingen moeten de taal ook kunnen toepassen”, legt ze uit. “De leerlingen moeten kunnen communiceren in het buitenland.” Haitske van de Sande zet Globi-Trotter voor dit onderdeel in.

Ontmoeten en interculturele dilemma’s

“Aan de hand van nieuwe situaties en interculturele dilemma’s laat het spel de leerlingen nadenken. In China is het gebruik om na het eten te boeren. Doe jij dat ook als je daar bent? Of je bent in een islamitisch land tijdens de Ramadan en hebt enorme dorst. Neem je wat te drinken of niet? Zo werken leerlingen aan hun interculturele competenties.”

Verschillende normen en waarden

De spelvorm slaat aan, heeft Haitske gemerkt. “Ze zijn fanatiek en bekijken dilemma’s niet alleen vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit die van een ander. Belangrijke vraag is in hoeverre je je aanpast aan een andere cultuur en in hoeverre je vasthoudt aan je eigen normen en waarden.”