Adviestraject: leerlijn internationalisering en wereldburgerschap

Breng internationalisering naar een hoger niveau

Voor: vo-scholen
Investering: € 8.500,- (excl. btw) (indicatie)
Duur: één schooljaar
Locatie: eigen school
Startdatum: september 2020

Verbeter jullie visie en aanpak op internationalisering

In dit adviestraject…

Gaan we aan de slag om te bepalen welke vorm van internationalisering bij jullie past. Elke school heeft een eigen identiteit en leerlingenpopulatie en vervult een specifieke rol binnen de eigen gemeenschap. Daar hoort een specifieke aanpak op internationalisering bij. Samen stellen we een visie op waar jullie school op voort kan bouwen. En we adviseren jullie over welke stappen je kunt nemen om vanuit die visie tot een sterke leerlijn internationalisering te komen.

Na dit adviestraject…

Heb je als school een basis liggen voor een breed gedragen leerlijn internationalisering. Of heb je alle bestaande activiteiten samengevoegd tot één geheel, zowel in beleid als in praktijk. De gecreëerde leerlijn sluit aan bij de identiteit en visie van de school en wordt ondersteund vanuit verschillende vakinhoudelijke hoeken en netwerken.

Waarom een doorlopende leerlijn internationalisering nodig is

Kinderen en jongeren in Nederland ontwikkelen zich in een internationale omgeving. Ze komen in contact met leeftijdsgenootjes uit andere landen en culturen, leren Engels door games te spelen en televisie te kijken en halen informatie uit internationale bronnen. Hoe kan het onderwijs leerlingen en studenten goed voorbereiden op deze mondiale samenleving?

Globi's visie en fundament

Met Globi begeleiden we vo-scholen in het vinden van een eigen antwoord op die vraag. We ondersteunen bij de ontwikkeling van een doordachte visie en aanpak en het integreren van internationalisering in het schoolbeleid. Meer weten over onze visie en ons theoretisch fundament?

Dit zijn wij

De opzet van het adviestraject

We werken binnen het adviestraject in drie stappen. In iedere stap werken we met een specifieke methode. Samen vormen die methoden een aanpak waarmee je als school het beleid en de praktijk van internationalisering steeds verder professionaliseert.

De Wereldwijzer:

Het vormen van een eigen visie en aanpak op internationalisering binnen jullie school.

De Navigator:
Inzicht in de (interculturele) leeropbrengsten per internationaliseringsactiviteit.
De Reflector:
Het reflecteren op en verbeteren van het internationaliseringsaanbod – en beleid.

Waarom scholen voor dit adviestraject kiezen

  • Omdat ze draagvlak willen creëren voor internationalisering
  • Omdat ze een breedgedragen visie op wereldburgerschap willen
  • Omdat ze samenhang willen creëren tussen hun internationaliseringsactiviteiten
  • Omdat ze, vanuit visie, structuur willen aanbrengen in hun activiteiten, keurmerken en enthousiasme
  • Omdat ze internationalisering willen omzetten van een ‘losstaand’ iets naar een integrale leerlijn
  • Omdat ze de behoefte hebben internationalisering anders in te richten

Meer over dit adviestraject

Voor:
  • Scholen die willen starten met internationalisering
  • Scholen die op zoek zijn naar meer verdieping en een integrale ‘leerlijn’ in hun bestaande internationaliseringsbeleid
Het traject bestaat uit:
  • 6 tot 8 bezoeken (gemiddeld) aan jullie school
  • sessies en gesprekken met management, coördinatoren, teamleiders en vaksecties
  • het meeschrijven aan jullie beleidsplan
  • het geven van advies bij subsidieaanvragen
Duur:
Eén schooljaar.
Investering:
Als indicatie geven een bedrag van € 8.500,- excl. btw.
Tip: dit adviestraject kan volledig bekostigd worden vanuit de subsidieregeling Internationalisering Funderend Onderwijs.
Tip:
Spreekt de inhoud je aan, maar ben je op zoek naar een korter programma? Kijk dan eens naar onze workshop ‘Visie op internationalisering‘.

Klaar om aan de slag te gaan met het adviestraject 'Leerlijn internationalisering voor het vo'?

Vraag adviestraject aan

Kijk ook eens naar:

Trainingstraject: Internationalisering en wereldburgerschap op school (vo)

 

Gastles: Kijk op cultuur